Telefonsalg av strømavtale

«Skittent» strømsalg-triks

Det er ikke uvanlig at folk ringes opp av strømselgere som påstår de ser strømforbruket og -avtalen din, og som bruker dette som argument for å prøve å selge deg en annen avtale. Dette bør du ikke takke ja til!

STRØM: Frykter du sjokkregning som følge av dyr strøm, kan du med enkle grep senke utgiftene noe. I saken under kan du lese om hvorfor du aldri må takke ja til en strømavtale via telefonsalg. Video: Berit Njarga. Voice: Embla Hjort-Larsen. Klipp Tobias Fjeldvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du har sikkert blitt oppringt av strømselgere ved flere anledninger, og da har kanskje selgeren påstått at hen ser hvor mye strøm du bruker og hvilken avtale du har, for så å tilby deg en annen strømavtale som visstnok skal være mye billigere enn den du har.

Vel, et slikt «tilbud» må du aldri takke ja til, for strømselgere kan ikke se det faktiske strømforbruket ditt eller avtalen du har med en annen strømleverandør!

Umulig

- Etter at Elhub ble innført i Norge, skal det ikke være mulig for en strømleverandør å finne ut av avtalen eller forbruket en kunde har fra en konkurrerende leverandør, fastslår næringspolitisk rådgiver Ulf Møller i Energi Norge overfor Dinside.

- Forbruket ditt kan være kjent hvis kunden har vært hos leverandøren før, men hvilken avtale kunden har med en annen strømleverandør, skal ikke være mulig å finne ut via Elhub, legger han til.

Elhub er utviklet og eid av Statnett SF på oppdrag fra Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE). Kommunikasjonssjef Irene Meldal i Statnett bekrefter overfor Dinside at utenforstående strømleverandører ikke har mulighet til å få informasjon om kundens strømforbruk eller -avtale via Elhub.

NVE stiller seg bak dette, og legger til at Elhub har et strengt regime for «onboarding» av nye aktører, og at de har rutiner for å overvåke potensielt misbruk av rollen som strømleverandør. De har også mulighet for å iverksette tiltak på bakgrunn av mistenkelig aktivitet avdekket av overvåkningsløsningen, som for eksempel å varsle relevante myndigheter og utestengelse fra løsningen.

Reguleringsmyndigheten for Energi i NVE (RME) fører tilsyn med at sikkerheten i Elhub er i henhold til forskrift.

Slik skrøner strømselgerne

Dinside kjenner til flere tilfeller der forbrukere har opplevd å bli ringt av en strømselger som påstår at både strømavtale og -forbruk er synlig for selgeren.

Et ganske fersk tilfelle foregikk slik, ifølge Dinsides leser:

  • En mann som er kunde hos Norgesenergi ble oppringt av en selger fra Fjordkraft.
  • Fjordkraft-selgeren påsto at han kunne se hvilken strømavtale mannen hadde med Norgesenergi, samt forbruket hans.
  • Da mannen spurte selgeren hvordan det var mulig, svarte selgeren at Fjordkraft og Norgesenergi får strøm fra samme leverandør, og at det var nettselskapet som ga Fjordkraft info om hvilken avtale mannen hadde med Norgesenergi, samt forbruket hans.

Undertegnede journalist har opplevd noe lignende med andre strømselskap noe lenger tilbake i tid, men da var det åpenbart at strømselgeren snakket usant, siden selgeren påsto at undertegnede hadde en avtale med et helt annet selskap enn som faktisk var tilfelle.

MUS I HUS: Slik kommer musa seg inn i boligen - og derfor kan det være farlig. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Strømselskapene: - Vi kan ikke se avtale og forbruk

Både Fjordkraft og Norgesenergi er forelagt eksemplene over.

- På generelt grunnlag kan vi si at fremgangsmåten beskrevet over strider mot opplæringen vi gir til våre selgere. Strømleverandører har ikke innsikt i hvilke avtaler potensielle kunder har hos andre strømleverandører. Selgere har heller ikke informasjon om forbruk, med mindre den som ringes er eller nylig har vært kunde i selskapet, understreker kommunikasjonsrådgiver Jon Eikeland i Fjordkraft overfor Dinside.

- Vi beklager at selgeren har uttrykt seg upresist og vil ta en ny gjennomgang med våre salgspartnere for å sikre at det gis tydelig informasjon om dette, fortsetter han.

Geir Arne Gundersen, markeds- og kommunikasjonssjef i Norgesenergi, er også tydelig på at selgere av strømavtaler på telefon for Norgesenergi ikke kan se hvilken avtale oppringte har hos en annen leverandør. Det er heller ikke mulig for de som selger på vegne av Norgesenergi å se strømforbruket for målepunktet eller husstanden for de som ikke er kunder hos dem.

Ulovlig å dele slik informasjon

Thomas Iversen, jurist i Forbrukerrådet, understreker at opplysninger om ditt personlige strømforbruk er personopplysninger som ikke fritt kan deles av nettselskapet. Forbruket kan kun benyttes til fakturering, men ikke til salgsformål.

- Jeg tviler sterkt på at nettselskapene deler denne informasjonen med strømsalgsselskapene, men hvis det er tilfelle må praksisen opphøre umiddelbart, sier Iversen til Dinside.

Heller ikke Møller i Energi Norge tror nettselskapene deler slike opplysninger med strømselskapene:

- Det er nærliggende å tro at selgerne i disse tilfellene bløffer, eller regner seg frem til hvilken avtale kunden har hvis kunden oppgir hvor mye hen betaler i dag. Skulle det vise seg at selger har fått tak i informasjonen på ulovlig vis, hadde dette være et alvorlig brudd på personvernloven, sier Møller.

- «Cowboyer» som prøver seg

Nettselskapet Elvia svarer klart «nei!» på spørsmålet om de deler info om strømforbruk og -avtalen til en kunde med andre enn kunden selv. De kan til og med ikke se hvilken avtale kundene har med de forskjellige strømleverandørene.

- Så, dette er nok bare «cowboyer» som prøver seg. Har du vært kunde hos strømselskapet selgeren ringer fra tidligere, kan de selvfølgelig sitte på info fra forrige kundeforhold, og det er heller ikke så vanskelig for selgeren å gjette seg til årsforbruk hvis de ser om det er leilighet eller hus du bor i, sier kommunikasjonssjef Morten Schau i Elvia til Dinside.

Også ulovlig å lyve

Hva tenker du om at strømselgere muligens lyver for å få kunder på denne måten?

- Hvis strømsalgsselskapene lyver for å sikre seg kunder, er dette et klart tilfelle av villedende markedsføring. Selskapet gir i slike tilfeller inntrykk av å sitte på informasjon de ikke har, samt at strømavtalen som blir tilbudt spesialtilpasset til deres forbruk. Forbrukere som har inngått en slik avtale kan etter vårt syn trekke seg fra avtalen uten å betale eventuelle bruddgebyr, svarer Iversen i Forbrukerrådet.

Ikke ukjent problem

Kjenner dere i Forbrukerrådet til lignende eksempler på at strømselgere lyver om informasjonen de har om folk de prøver å selge avtaler til?

- Vi hører av og til om tilsvarende, og det knytter seg ofte til telefonselgere som sier mye rart til forbrukerne. Disse historiene understreker igjen vår fraråding mot å kjøpe strøm over telefon. Heller ikke dørsalg eller kjøp av strøm på gata er å anbefale. Sjekk avtalen din på strømpris.no, og velg en avtale med lang prisgaranti, svarer Iversen.

- Be om e-post, da lar selgeren deg være

Dinside har også snakket med Mathias Nilsson, som kaller seg Dr. Strøm og driver Facebook-gruppa Prismatch Strøm med 15 000 medlemmer i Norge.

Nilsson har spurt medlemmene i Facebook-gruppa si om de har opplevd lignende salgstriks fra strømselskapene, og han kan fortelle at dette får han henvendelser om ukentlig.

- Derfor er det veldig viktig at du vet hvilken strømavtale du har og hvor mye du betaler, samt at strømselgere ikke kan se denne informasjonen dersom du ikke er kunde hos dem, sier Nilsson til Dinside, og avslutter med følgende oppfordring:

- Mitt enkleste råd om du ikke vil ha telefonsalg av strøm, er å reservere deg. Hvis du likevel blir oppringt, aldri takk ja til en strømavtale over telefon, men be heller strømselgeren sende deg en e-post med tilbudet. Da skal du se at selgeren lar deg være i fred.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer