Skjerper bruken av før-priser

Sportsbransjen har lenge lurt folk med fiktive før-priser. Nå melder myndighetene at de skjerper seg. Best i klassen er XXL.

Publisert
Sist oppdatert

Sportskjedene har tatt for lett på dokumentasjon av før-priser og veiledende priser. Forbrukerombudet melder nå om bedring.

Har tro

- De siste årene har visse uvaner bredt om seg i sportsbransjen. Nå skjerper kjedene seg. Særlig XXL har vist vilje til å rette seg etter regelverket, sier Jo Gjedrem, rådgiver i Forbrukerombudet.

XXL har etterkommet de fleste av kravene fra forbrukermyndighetene. Det som gjenstår, er at oppgitte før-priser må ha vært reelle i alle XXLs forretninger.

- Jeg har tro på at vi kommer til enighet med XXL om dette, sier Gjedrem.

Forbrukerombudet har lenge jobbet med å rydde opp i førpris-snusket i brune- og hvitevarebransjen.

Over grensen

Nå krever ombudet at sportskjedene må dokumentere at før-prisene har vært brukt av kjedene og at veiledende priser har vært gjengs i bransjen.

- Når konkurransen øker, slik vi har sett i sportsbransjen det siste året, er det en fare for at markedsføringen blir så agressiv at kjedene går over grensen, sier Gjedrem.

- Hva med andre kjeder enn XXL?

- Vi er ikke kommet like langt i vår dialog med alle kjedene, men vi jobber med saken og vil følge med praksisen i hele sportsbransjen, sier Jo Gjedrem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer