I går annonserte Rema 1000 at de har kuttet prisen på mer enn 100 varer i det de kaller «Det store påskekuttet».
«Nå har vi gjort det enda enklere for deg å spare penger på påskehandelen, med priskutt på påskegodt, snacks, drikkevarer, egg og mye mer. Du finner alle produktene under. Priskuttet gjelder fra 13. mars til og med 9. april, så besøk din nærmeste REMA 1000 - så får du påskehandelen til en litt lavere pris!», skriver Rema 1000 på sine nettsider.
Tankene går i retning Kvikk Lunsj, appelsiner, lammelår og egg, men når vi klikker oss inn for å se hvilke varer det gjelder, er det fint lite påske å spore.
Vi finner blant annet mye vaskemidler, meieri, frosne grønnsaker, og eksotisk halvfabrikata for dem som ønsker litt hjelp til å lage japansk, thai eller indisk mat.

- Påsken trigger assosiasjoner til gulfarge, vi tenker Kvikk Lunsj, Solo, appelsin og solvegg. Når denne kampanjen inkluderer helt andre produkter, misbruker de ordet påske for å skape en situasjon og utløse en handling, sier Tor W. Andreassen, professor i markedsføring og innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen til DinSide.

- Dette passer inn i mønsteret i denne bransjen som er helt febrilsk!
Rema 1000 er forelagt kritikken fra Andreassen, men har ikke kommentert det.
Glipp i appen?
Salgs- og markedsdirektør i Rema 1000 Pia Mellbye, skriver i en e-post til DinSide at Rema 1000 alltid skal være billigst på dagligvare.
- Gjennom påskekuttet får kundene ekstra gode priser på varer som passer godt i både hverdagsukene før påske og i selve påskeuka. Vi har blant annet Kvikk Lunsj, appelsiner og kylling på kampanje, og masse, masse mer.

Her er påska i gang
Da DinSide så over tilbudet, var ingen av de ovennevnte varene listet opp som en del av påskekampanjen. Ifølge Mellbye skal det ha vært en teknisk svikt på rema.no som har fått følger i appen, slik at ikke alle påskekuttene er synlig.
- Dette skal det rettes opp i.
Selv flere timer etter at vi mottok denne mailen, var det fortsatt verken kylling, Kvikk Lunsj eller appelsiner i listen over påskekuttene. Det viser seg at det har en naturlig, om enn ikke opplagt, forklaring.
- Både kvikk lunsj, appelsiner og kylling er en del av påskekuttet og finnes i kundeavisa for påskeperioden, sier Mellbye, når vi igjen etterlyser påskevarene.

Kundeavisa finnes i appen, men vi har ikke lykkes å hente den ut på nett, der er det fortsatt problemer.
- Vi skal alltid være billigst på dagligvare i Norge, og gjennom påskekuttet får kundene ekstra gode priser på varer som passer godt i både hverdagsukene før påske og i selve påskeuka. Vi er derfor allerede god i gang nå i tiden før påske, så kundene våre kan nyte godt av disse gode priskuttene i flere uker framover, hevder Mellbye.
Reagerer
Også konkurrentene stusser over utvalget i Rema 1000s påskekampanje.
- Vi tror mange kunder vil stusse over innholdet i Remas «påskekampanje». De færreste forbinder nok varer som wasabi, woksaus og erter med påsken, og knapt noen av de øvrige «påskeproduktene» har noe med høytida å gjøre, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til DinSide.
- Lite å vinne
Andreassen tror ikke Rema 1000 har mye å vinne på å gjøre dette.
- De kan utløse noen kjøp som ellers ikke ville ha gjort, men om det leder til at du kjøper noe du ellers ville kjøpt seinere til full pris, blir det en kannibalisering av egen omsetning, sier han.
- Hvorfor tror du Rema 1000 gjør dette?
- De ønsker å trigge oss til å handle til påske, og annonserer at påskehandelen nå er i gang.

Her får du halv pris
Ifølge Andreassen er dagligvaremarkedet et marked med marginal vekst, så det handler om å vinne markedsandeler, og pris er et av de viktigste virkemidlene.
- Dette er en bransje med enorm fokus på pris, de bruker pris og reklame, de to mest aggressive virkemidlene, for å stjele kunder fra hverandre.
Han viser også til Kiwi-stuntet, da Kiwi snudde natta til 1. februar og stjal masse kunder fra de andre.
- Dette er en bransje som er ekstremt volumømfintlig, og det er vanskelig å vokse i et stagnerende marked, da må man stjele kunder fra hverandre, og kampanjer er et effektivt virkemiddel.
Tror mange vil stusse
De andre kjedene kan naturlig nok ikke uttale seg konkret om sine tilbud og kampanjer framover, men dersom vi leser mellom linjene er det gode utsikter for rabatter når vi nærmer oss ferien, eller som Harald Kristiansen sier det: Som alltid har Extra offensive tilbud og kampanjer på relevante varer.
- Extra har allerede kuttet prisene på en rekke varere denne uka og skal være minst like billig som konkurrentene. Vi har lovet våre kunder, som også er våre eiere, at den billigste påskehandelen gjøres på Extra. Det står vi ved.
- Vi har 10- og 20 kronersmarked på mange attraktive hverdagsprodukter denne og neste uke og dermed lite fokus på påsketilbud, sier Nina Horn Hynne i Meny.
- Ellers kommer vi med mange gode påsketilbud.
Nora Mile Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi sier til DinSide at de følger kampanjen og tilbudene til Extra og Rema 1000.
- Vi har selvsagt justert prisene like lave eller lavere, så det alltid er billigst å handle hos oss.