Reaksjonene har ikke ventet på seg etter at strømselskapet Tibber tidligere i dag varslet endringer i faktureringsrutinene.
I en e-post sendt ut til kundene forklares endringen. Tibber-kunder må på neste faktura (som kommer om to dager) betale for halvannen måneds forbruk: Det reelle forbruket i september, pluss det Tibber estimerer for halve oktober.
Måneden etter vil man betale for reelt forbruk siste halvdel av oktober pluss forventet forbruk første halvdel av november. I tillegg korrigeres fakturaen for reelt forbruk fra første halvdel av oktober mot det som var stipulert. Og så videre.
Les mer her:
Forbrukerrådet kritiske
Forbrukerrådet reagerer på de nye faktureringsrutinene og forklarer at alle selskaper skal varsle kundene 14 dager på forhånd når de gjør endringer i vilkårene.
- Det kan vi ikke se at Tibber har gjort. Når Tibber gir kunden beskjed få dager før endringen, gjør de det vanskeligere å eventuelt bytte selskap, forteller Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, til DinSide.
Han mener at det framstår som et kreativt forsøk på å ikke bli definert som forskuddsbetaling, og han anbefaler at alle benytter seg av muligheten til å sette forfallsdato så langt fram i tid som mulig.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger