Slaktes av Forbrukerrådet

- Kunden har krav på 14 dagers varsel.

TIBBER: Strømselskapet får kritikk av Forbrukerrådet. Foto: Pål Joakim Pollen
TIBBER: Strømselskapet får kritikk av Forbrukerrådet. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Reaksjonene har ikke ventet på seg etter at strømselskapet Tibber tidligere i dag varslet endringer i faktureringsrutinene.

I en e-post sendt ut til kundene forklares endringen. Tibber-kunder må på neste faktura (som kommer om to dager) betale for halvannen måneds forbruk: Det reelle forbruket i september, pluss det Tibber estimerer for halve oktober.

Måneden etter vil man betale for reelt forbruk siste halvdel av oktober pluss forventet forbruk første halvdel av november. I tillegg korrigeres fakturaen for reelt forbruk fra første halvdel av oktober mot det som var stipulert. Og så videre.

Les mer her:

Forbrukerrådet kritiske

Forbrukerrådet reagerer på de nye faktureringsrutinene og forklarer at alle selskaper skal varsle kundene 14 dager på forhånd når de gjør endringer i vilkårene.

- Det kan vi ikke se at Tibber har gjort. Når Tibber gir kunden beskjed få dager før endringen, gjør de det vanskeligere å eventuelt bytte selskap, forteller Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, til DinSide.

Han mener at det framstår som et kreativt forsøk på å ikke bli definert som forskuddsbetaling, og han anbefaler at alle benytter seg av muligheten til å sette forfallsdato så langt fram i tid som mulig.

- Forbrukerrådet er generelt skeptisk til forskuddsbetaling. Det gjelder også når det gjelder strøm, hvor kundene i verste fall ender opp med å gi selskapet et usikret lån, forteller Iversen.

Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Forbrukerjuristen sier at kundene vil merke på lommeboka at de må betale for halvannen måned med strømforbruk i oktober.

- Kunden skal ikke være strømsalgselskapenes bank. Hvis selskapene trenger sikring, så bør dette løses på annet vis, og noe myndighetene eventuelt bør se på, sier han og legger til:

- Vi nå se på hvordan disse endringene blir gjennomført og hvordan dette vil slår ut på rangeringen på strompris.no. Avtaler med forskuddsbetaling blir rødmerket på tjenesten.

- Vi er lei oss

DinSide har forelagt kritikken til Forbrukerrådet overfor Tibber. Gaute Haaversen-Westhassel, PR- og kommunikasjonssjef i Tibber, som skriver følgende i en e-post:

- Først og fremst er vi lei oss for virkningene dette har for alle Tibber-kunder og har stor forståelse for den vanskelige situasjonen mange er i. Vi er fullstendig klar over at dette kommer brått på for kundene våre og det beklager vi veldig, men vi har per i dag ingen annen måte å kunne sikre lavest mulig strømpris på.

Haaversen-Westhassel forteller at Fraværet av statsgarantier for norske strømselskapet gjør at de må endre faktureringspraksis på kort varsel.

- Vi har håpet at det skulle komme på plass en garantiordning for dette, og vi har vært i dialog med både energikomiteen på Stortinget, Energidepartementet og Finansdepartementet, men inntil videre ikke fått noen avklaring.

- Vi vet at fristen er kort og håper at mer fleksible betalingsløsninger gjør kundene bedre i stand til å håndtere de høye strømprisene både nå og i framtida, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer