Slaktes: - Føler meg lurt

Fjordkraft-kundene med variabelavtale er misfornøyde med strømregninga for oktober. - Jeg føler meg rett og slett lurt, sier en av kundene til DinSide.

I HARDT VÆR: Fjordkraft kritiseres av en rekke kunder. Foto: Eilin Lindvoll
I HARDT VÆR: Fjordkraft kritiseres av en rekke kunder. Foto: Eilin Lindvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I selskapets innlegg på Facebook har over 300 mennesker uttrykt sin frustrasjon. DinSide har vært i kontakt med en rekke Fjordkraft-kunder, som reagerer på høye strømregninger og håndteringen av situasjonen.

Fjordkraft omtaler situasjonen som «ekstraordinær». Selskapet forklarer at de har fått mange henvendelser fra kunder med variabelavtaler som lurer på hvorfor de har fått høye strømregninger for oktober.

- De høye strømregningene skyldes at prissikringer gjort på et tidligere tidspunkt ikke har tatt høyde for det kraftige fallet i spotprisen vi har sett i oktober. Det har slått uheldig ut for kundene våre med variabelavtaler, skriver Frode Fjellstad, kommunikasjonssjef i Fjordkraft, til DinSide.

Han legger til at strømstøtten ikke tar hensyn til hvilken strømavtale kunden har.

- Sviktet kundene

For Fjordkraft-kunde Elisabete Pires har strømregninga økt fra 1827 kroner til 5771 kroner i oktober. Hun trodde strømstøtten dekket alt over 70 øre per kilowattime, men strømstøtten følger spotprisen og dekker 90 % over 70 øre per kilowattime (ekskludert moms).

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.