Slaktes: - Vekker uro

Kellogg’s produkter kommer svært dårlig ut av Forbrukerrådets test av frokostblandinger.

ANBEFALES IKKE: Seks av Kellogg's produkter skårer dårligst på Forbrukerrådets test av frokostblandinger. Foto: Shutterstock
ANBEFALES IKKE: Seks av Kellogg's produkter skårer dårligst på Forbrukerrådets test av frokostblandinger. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Styr unna disse frokostblandingene om du ønsker en næringsrik start på dagen», skriver Forbrukerrådet i sin test.

Forbrukerrådet har testet en rekke frokostblandinger og seks av Kellogg's frokostblandinger kommer dårligst ut.

- Ser vi på næringsinnholdet i de ulike frokostblandingene er det som dag og natt, sier seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Aysha Grönberg, som har en doktorgrad i ernæring.

Helt i bunnen av testen finner vi Kellogg's Froot loops og Tresor med karakteren 1/10, mens Kellogg's Coco Pops, Cornflakes, Smacks og Coco Pops Chocos blir belønnet med 2/10.

STRYKKARAKTER: Disse to Kellogg's variantene ble belønnet med karakteren 1/10. Foto: Skjermdump/Forbrukerrådet
STRYKKARAKTER: Disse to Kellogg's variantene ble belønnet med karakteren 1/10. Foto: Skjermdump/Forbrukerrådet Vis mer

Grönberg mener Kellogg’s produktene inneholder for mye sukker og at det er som å spise kake til frokost.

- Barn trenger ikke nok en kilde til mye sukker. Skal du gi barna frokostblanding så anbefaler jeg et av produktene som kommer på topp i denne testen.

Seniorrådgiveren påpeker også at frokostblandingene har en design som lett fanger barn og unge sine blikk.

- Det vekker uro at de minst sunne produktene har pakninger med fargerike figurer og et uttrykk som har mer appell til barn enn voksne. Her mener vi at regelverket som skal verne barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke fremdeles ikke er streng nok, sier Grönberg.

TIPS: Finner du aldri en god måte å lukke frokostblandinga på? Her har du løsningen. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Kellogg's kommer med følgende svar etter testen:

- Vi er forpliktet til å gi forbrukerne mer av det de ønsker og forsøker å redusere sukkerinnholdet. Vi har vært på en kontinuerlig reise for å forbedre innholdet i maten vår, samtidig som vi opprettholden den gode smaken våre forbrukere kjenner og elsker, skriver Wieland Beck, kommunikasjonssjef i Kellogg's, til DinSide.

Han legger til at selskapet har fjernet 42 000 tonn sukker siden 2011 fra kornproduktene som selges i Europa.

- I mer enn et århundre har vi fokusert på barns helse og velvære. Derfor markedsfører vi ingen av produktene våre til barn under seks år. Vi vurderer kontinuerlig markedsføringspraksisen vår for å sikre at vi opprettholder tilliten forbrukerne har til oss hver dag.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer