Slank med langsom mat

Blir det mange og lange måltider i jula? Om du setter ned tempoet, vil du bli like mett og samtidig holde vekta under kontroll.

Publisert
Sist oppdatert

Sliter du med vekta? Da bør du sitte lenger ved middagsbordet. For jo lengre tid du bruker på måltidet, desto mindre spiser du.

Det er konklusjonen i en ny amerikansk studie. Og det høres veldig fornuftig ut, synes avtroppet slankedronning Grete Roede.

Gi maten tid- Det handler først og fremst om at blodsukkeret må få tid til å stige og at metthetsfølelsen må få tid til å komme. Fra man putter maten i munnen og til man føler seg mett, tar det 20 minutter, forklarer Roede.

Hun har selv slitt med vekta, og måtte lære seg å få et mer bevisst forhold til mat og matvaner.

- Jeg måtte blant annet venne meg av med å spise fort. Hvis jeg for eksempel hadde lyst til å forsyne meg en gang til, men fikk en telefon, oppdaget jeg ofte at jeg var mett da samtalen var over, forteller Roede.

Føler seg mettereKvinnene i den amerikanske undersøkelsen ble først bedt om å ta seg god tid under pastamåltidet. De brukte da i gjennomsnitt 29 minutter og tygde hver bit 15 til 20 ganger. I den andre runden fikk de beskjed om å spise så raskt de kunne, noe som førte til at de bare brukte ni minutter på måltidet og fikk i seg 70 flere kalorier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer