Slankemat du blir mett av

Kaloritelling er et mas. Det er ofte viktigere hva du spiser enn hvor mye du spiser, og det er viktig å spise minst fire måltider om dagen hvis du ønsker å gå ned i vekt. Se eksempler på mettende slankemat her.

Publisert
Sist oppdatert

Langsomt nedLangsom vektnedgang er best. Slanker du deg for hardt, skrur kroppen ned stoffskiftet. Dette holder seg lavt også etter at du begynner å spise mer mat når slankekuren er over. Dermed går du lett opp igjen i vekt. Det som var en slankekur kan ende som en fetekur.

Hvis du likevel skulle velge en hard kur for å gå fort ned i vekt, må du legge inn en overgangsperiode, anslagsvis fire uker, før du spiser normalt igjen. Det er individuelt hvor raskt kroppen øker forbrenningen til det normale og stabiliserer seg. For noen kan det ta mindre, for noen mer enn fire uker. Det er vanskelig å holde igjen på spisingen i denne omstillingsperioden. Derfor anbefaler vi at du velger langsom vektnedgang og omlegging til mettende, ikke for fet mat.

Nedenfor finner du forslag til en meny, men uten eksakte mengdeangivelser. Du finner råd om hvilke matvarer som gjør deg mett og ikke fet. For mengdene må du prøve deg fram. Spis langsomt og stopp med en gang du kjenner deg mett. Hvis du føler at det blir for lite mat, og at du blir gående og være altfor sulten, øker du porsjonene, f eks en halv porsjon ekstra til middag eller en brødskive ekstra til frokost. Et av måltidene kan erstattes med slankepulver hvis du foretrekker det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer