Slankeskolen: Slankere med fiber

Vil du ned i vekt? Da bør du satse på mat med mye fiber. Slik gjør du det:

Publisert
Sist oppdatert

Skal du velge GI-kosthold, steinalderdietten eller gode gammeldagse kostholdsråd?Uansett hva du velger, er ekspertene som regel enige om en ting: Du må gjerne spise mat som er rik på fiber.

Fiber-rik mat har ofte lav glykemisk indeks og påvirker derfor ikke blodsukkeret så mye. I tillegg gjør fibrene deg mett uten å tilføre en eneste ekstra kalori til kroppen.

Les også: Riktig frokost kan redde livet ditt

Mett uten fett- Mat med mye fiber tar litt tid å fordøye og fyller godt opp uten å gjøre deg fet. Og det er ikke vanskelig å finne vanlige matvarer som inneholder mye fiber, forteller ernæringsfysiolog Hanna Hånes til Mozon.

- Grovt brød, knekkebrød med mye fiber og frokostblandinger med hele korn er gode eksempler. Poteter med skall er gode på høsten og ris-typer som ikke klebrer etter koking, samt brun ris er også bra. Og selvfølgelig grønnsaker og frukt som inneholder mye fiber og mange andre sunne saker, sier Hånes.

Fiber til frokostEt kosthold med mer fiber behøver ikke å bety de helt store omveltningene. For de fleste vil det være lettest å starte med noen av matvanene til frokost og lunsj.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer