Slår alarm: Enorm økning

I forrige uke fanget Telenors svindelfiltre i mobilnettet opp over 1,1 millioner uønskede samtaler. I løpet av en vanlig uke ligger antallet på rundt 400 000.

ØKNING: Telenor har de siste ukene registrert en økning i antallet tilfeller av forsøk på svindel – først og fremst tilfeller der svindleren utgir seg for å være politi. Illustrasjonsfoto: NTB
ØKNING: Telenor har de siste ukene registrert en økning i antallet tilfeller av forsøk på svindel – først og fremst tilfeller der svindleren utgir seg for å være politi. Illustrasjonsfoto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi opplever nå en veldig stor svindelbølge, sier senior sikkerhetsrådgiver Thorbjørn Busch i Telenor Norge i en pressemelding.

Han knytter økningen i antallet uønskede samtaler til en økning i tilfeller av politisvindel.

De siste ukene har sikkerhetsavdelingen i Telenor fått inn en mengde henvendelser fra kunder som er blitt forsøkt svindlet av noen som utgir seg for å være politiet.

I noen av samtalene blir kundene møtt av en automatisk stemme som på engelsk forteller at de er under etterforskning. I andre tilfeller kan en person på flytende norsk opplyse om at kunden er blitt svindlet, og at det haster med å få stoppet dette.

I de fleste tilfellene prøver svindlerne å skremme den de ringer til å oppgi personlig informasjon – da ofte BankID.

- Politiet vil aldri, aldri, aldri spørre deg om din BankID. Dette er det utrolig viktig at folk forstår og husker på, sier politiinspektør og næringslivskontakt i Oslo politidistrikt, Christina Rooth, i pressemeldingen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer