Allerede i 2008 begynte Dinside å skrive om bloggeres skjulte reklame. Det vil si innlegg som er skrevet på vegne av markedskrefter, men som ikke er merket som reklame slik markedsføringsloven krever.
Skjult reklame er nemlig forbudt i Norge.
I 2011 tok Forbrukerombudet, som skal sørge for at markedsføringsloven følges, tak i saken. De ga da ut en veileder om hvordan bloggerne kunne skrive innlegg mot betaling innenfor loven. Og i fjor gikk ombudet ut og sa at 2013 skulle bli året hvor skjult reklame for alvor skulle frem i lyset, blant annet på blogger.
Likevel har ombudet gang på gang truet bloggerne med bøter, for bruddene på markedsføringslovens skjer stadig, og på stadig flere plattformer.
Nå prøver ombudet seg på nytt, med en ny veileder som også tar for seg reklame på sosiale medier som Instagram og Facebook.
Les også: Ikke bare blogger som har skjult reklame – se hvordan Nettavisen.no gjorde det
Tidsfrist for bloggerne
- Forbrukere har krav på å vite når de blir utsatt for reklame, og skjult reklame er ulovlig. Har personen bak en Instagram-profil fått betalt for å legge ut bilder fra et bestemt klesmerke, skal det merkes med reklame, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger