Forbrukertilsynet har foretatt en tilsynsaksjonen etter fjorårets salgsdager Singles Day, Cyber Monday, Black Friday og Black Week, skriver de i en pressemelding.
– Kampanjene rundt Black Friday gir inntrykk av at det er penger å spare. Dessverre er ikke dette alltid riktig. Også i fjorårets kampanje fant vi markedsføring som kan ha villedet forbrukerne, og har nå bedt de aktuelle selskapene rydde opp i dette, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen, som påpeker at de næringsdrivende fortsatt har en jobb å gjøre.
- Det skal være helt tydelig for forbrukerne om noe er på salg eller ikke, sier Rønningen.
Ikke reelle før-priser
I brevene har Forbrukertilsynet tatt opp flere tilfeller av salgsmarkedsføring uten førpriser. Markedsføringsloven krever at det oppgis førpriser slik at forbrukeren blir informert om avslagets størrelse.
De viser også til tilfeller der det ikke er skilt tydelig nok mellom varer som har vært på salg og varer til ordinær pris.
Forbrukertilsynet har også funnet prisstatistikk som tilsier at de oppgitte før-prisene ikke er reelle.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger