Feilaktig markedsføring under black friday

Slår ned på villedende markedsføring

Forbrukertilsynet mener tilsammen 14 kjeder og nettbutikker har brutt loven og drevet villedende markedsføring rundt black friday.

VILLEDENDE MARKEDSFØRING: 14 kjeder og nettbutikker får brev om mulig villedende markedsføring fra Forbrukertilsynet. Foto: Terje Pedersen / NTB
VILLEDENDE MARKEDSFØRING: 14 kjeder og nettbutikker får brev om mulig villedende markedsføring fra Forbrukertilsynet. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert

Forbrukertilsynet har foretatt en tilsynsaksjonen etter fjorårets salgsdager Singles Day, Cyber Monday, Black Friday og Black Week, skriver de i en pressemelding.

– Kampanjene rundt Black Friday gir inntrykk av at det er penger å spare. Dessverre er ikke dette alltid riktig. Også i fjorårets kampanje fant vi markedsføring som kan ha villedet forbrukerne, og har nå bedt de aktuelle selskapene rydde opp i dette, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen, som påpeker at de næringsdrivende fortsatt har en jobb å gjøre.

- Det skal være helt tydelig for forbrukerne om noe er på salg eller ikke, sier Rønningen.

Ikke reelle før-priser

I brevene har Forbrukertilsynet tatt opp flere tilfeller av salgsmarkedsføring uten førpriser. Markedsføringsloven krever at det oppgis førpriser slik at forbrukeren blir informert om avslagets størrelse.

De viser også til tilfeller der det ikke er skilt tydelig nok mellom varer som har vært på salg og varer til ordinær pris.

Forbrukertilsynet har også funnet prisstatistikk som tilsier at de oppgitte før-prisene ikke er reelle.

De påpeker at prisavslaget i så fall har vært mindre enn reklamen lovet og i noen tilfeller ikke eksistert i det hele tatt.

Vil se på prismerkingen

Lørdag skrev e24 om kritikken fra Forbrukertilsynet og de 14 aktørene de har kontaktet.

Clas Ohlson er en av kjedene som er blitt kontaktet om det Forbrukertilsynet mener er prisavslag som kunne fremstå villedende.

– Vi ser at tilsynsmyndighetene anser vår prismerking som noe utydelig i dette tilfellet. Vi tar til oss dette og jobber for bedre tydelighet i fremtidige kampanjer, sier kommunikasjonssjef Camilla Tully til e24.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer