På sine nettsider advarer Nav mot et pågående svindelforsøk hvor Navs navn og logo misbrukes.
- Viktig melding. Pågående svindelforsøk på e-post, skriver Nav på sine nettsider.

Advarer
I svindel-e-posten står det at mottakeren har et tilgodebeløp hos Nav som er klar til å refunderes, og mottakeren oppfordres til å klikke på en lenke nederst i e-posten for å oppgi en «gyldig betalingsmåte».
«Vi vil gjerne informere deg om at en refusjon på NOK 1470,00 er klar til å bli behandlet. I forbindelse med våre interne faktureringskontroller har vi imidlertid støtt på et problem med betalingsinformasjonen vi har, noe som gjør at refusjonen ikke kan behandles.

For å løse dette problemet så snart som mulig, ber vi deg om å oppgi en gyldig betalingsmåte. Når vi har mottatt den nødvendige informasjonen, vil vi kunne behandle refusjonen umiddelbart», står det i e-posten.
Nav advarer mot dette og understreker at de aldri ber om den slags informasjon over e-post.
- Nav ber aldri om at du skal oppgi bankopplysninger over e-post. Dersom du mottar en slik e-post, anbefaler vi deg å slette den, advarer de.