"Fake side?", "Svindel?", "Falsk nettbutikk?". Slike e-poster havner i DinSides tipsboks så og si hver eneste uke. Av og til har tipserne gått fem på, og i stedet for å få varer i postkassa, har de bare satt fast skjegget.
"Forbrukerombudet mottar jevnlig henvendelser fra forbrukere som er blitt svindlet, eller som er redde for å bli svindlet ved netthandel" melder Forbrukerombudet.
Du har i hovedsak to typer falske nettbutikker: De som ikke sender deg noe som helst, og de som sender deg falske varer. Begge er uansett svindel.
Disse merkene blir oftest forfalsket – se hva Tollvesenet stanser på grensa
"Jeg har to ganger forsøkt å bestille hodetelefoner fra drnorge.com. De selger de populære Beats-hodetelefonene til en rimelig penge. Jeg har ikke fått gjennom en transaksjon, men har tastet inn kortdetaljene et par ganger" skriver en leser til DinSide.
Han kunne svært enkelt ha luktet lunten, lenge før han bestilte produktene. For det er enklere enn mange tror. Her er punktene du bør gå gjennom før du bestiller varer fra en ukjent nettbutikk.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger