Smarte strømmålere (AMS)

Slik blir du en «smart strømkunde»

Det å ha en av de smarte, automatiske strømmålerne i sikringsskapet gjør deg ikke automatisk til en «smart strømkunde» - for å bli det kreves både investering og innsats fra din side.

STRØMUTGIFTER: Frykter du en sjokkregning som følge av dyr strøm? Med enkle grep i hverdagen kan du bidra til å senke strømutgiftene - i alle fall noe. Video: Berit B. Njarga. Voice: Embla Hjort-Larsen. Klipp Tobias Fjeldvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Innen 1. januar 2019 skulle alle norske husholdninger ha fått innstallert de nye, digitale strømmålerne - også kalt AMS, som står for «avanserte måle- og styringssystemer».

De nye strømmålerne registrerer hvor mye strøm du bruker hver time i døgnet, og sender informasjonen automatisk til nettselskapet ditt og eventuelle andre du gir tilgang til dataene dine.

Smart strømmåler er ikke lik smart strømkunde

Men, det å eie en AMS-måler vil i seg selv ikke gjøre deg til en «smart strømkunde», ifølge Huseiernes Landsforbund:

- Vi merker at stadig flere ønsker å ta i bruk smarte strømløsninger hjemme, men sliter med å skjønne hvor de skal begynne og hva de trenger, sier energipolitisk rådgiver Linda Ørstavik Öberg i Huseierne til Dinside.

- Det krever faktisk mye av en forbruker å bli en «smart strømkunde» i dag, både på kunnskaps- og økonomifronten, understreker hun.

Smartmåleren samler mye info, men hvor?

La oss ta det hele litt steg-for-steg, forklart på Nymåler.no:

  • De nye strømmålerne registrerer hvor mye strøm (antall kilowattimer) du bruker hver time i døgnet, men er tilrettelagt for målinger helt ned på kvartersnivå.
  • Informasjonen samles opp og sendes automatisk inn til nettselskapet én gang i døgnet. Derfra går den videre til en nasjonal datasentral (Elhub) som har ansvar for den videre informasjonsflyten til strømselskaper og andre tjenesteleverandører du som kunde gir tilgang til måledataene.

- Du trenger tredjepart for å bli «smart»

Du kan som sluttbruker logge inn på Elhub for å se egne strømdata, men problemet er nettopp det at forbrukerne ikke logger inn for å se på disse, ifølge Öberg i Huseierne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer