Slik blir du lurt uten å vite det

Vi lar oss lett villede av dagligvarebransjens triks.

Er det du eller butikken som bestemmer hva du putter i handlekurven? Foto: Per Ervland
Er det du eller butikken som bestemmer hva du putter i handlekurven? Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Ved å ha en stjerne rundt prisen og ikke signalisere hvor mye varen er satt ned, tolker forbrukeren en Grandiosa til 30 kroner og en til 26 kroner som like billig, sier Trond Atle Smedsrud.

Det viser seg at stjernen også egentlig er overflødig. Så lenge varen er annonsert med en pris, er det mye som tyder på at du som forbruker tenker "billig". Se eksemplet lenger ned i teksten.

I sin mastergradoppgave fra BI tok Trond Atle Smedsrud og Fredrik Gjærsøe for seg pristaktikken i norsk dagligvarebransje. De gjennomførte en større kvantitativ undersøkelse hvor de fant oppsiktsvekkende resultater som viste hvordan dagligvarebransjen kan manipulere forbrukeren til å tro at varen har en redusert pris.

Se også: Ville du latt deg lure av dette?

For eksempel evaluerte respondentene følgende prisscenario:

    Grandisa: Kr 30 (med stjerne rundt)Grandiosa: Før kr 30, nå kr 26 (15% avslag)
Forbrukerne tolket prisene som like attraktive, og sannsynligheten for at de ville kjøpe varen var like stor i begge tilfeller. Hvor mye varen er satt ned, er i mange tilfeller irrelevant.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer