- Det aller viktigste blir at du kommer til å ha banken i lommen.Johnny Albertsen, Fokus Bank.
Hvordan ser banken din ut om ti år?
Det er selvsagt et vanskelig spørsmål å få et nøyaktig svar på, for de færreste av oss kan vel spå hvordan fremtiden blir. Likevel må man formode at de fleste bankene med respekt for seg selv har en plan, eller en strategi, om hvordan de tror og håper at fremtiden vil se ut i deres bransje.
DinSide har spurt landets aller største banker (målt etter forvaltningskapital) om hvordan de tror at banken deres ser ut i 2018: Hvilke tjenester er nye, hvordan ivaretas sikkerheten, har det blitt færre eller flere bankkontorer og hvordan vil banken generelt oppleves annerledes i 2018 enn i dag.
Fortidsminner
Men aller først, før vi ser fremover: Hva har vært de største nyvinningene de siste ti årene?
- Nettbankene er det som virkelig har gitt oss et skift, og i tillegg er for eksempel pensjon blitt et mye større produkt. Bankene er også blitt mer kreative i forhold til spareområder, sier Johnny Albertsen, direktør for salgskanaler i Fokus Bank.
I Nordea og DnBNOR er det også hovedsakelig nettbankene som blir trukket frem.
- Nordeas forgjenger, Kreditkassen, var blant de aller første som tilbød nettbank på slutten av nittitallet. Det er helt klart et av de viktigste nye trekkene med banknæringen, sier Rune Sjøhelle, informasjonsdirektør i Nordea.
- Nettbanken, mobilbanken, sms-tjenester, fleksible rammelån og tilgang til verdens kapitalmarkeder og aksjemarkeder, er det største som har skjedd de siste ti årene, sier Nicolay Bruusgaard, informasjonssjef i DnBNOR.
Fremtiden i Nordea
- Av nye ting, tror vi mobiltelefonen blir mer og mer sentral, både i kontakt mellom kunde og bank og direkte i betalingssituasjonen, sier Rune Sjøhelle i Nordea.
Som en av de få bankene, tror Nordea ikke at antall bankkontorer vil bli redusert i løpet av den neste tiårsperioden.

- Vi tror det vil være minst like mange bankkontorer i vår bank, men mange vil være rene rådgivingskontorer. Kundene vil fortsatt preferere en kjent relasjon, i tillegg til automatiserte tjenester. Dermed tror jeg også vi kommer til å se et større skille mellom fullsortimentsbanker som Nordea, og ulike typer nisjebanker, sier Sjøhelle.
Han tror at man vil ha funnet opp betalingsløsninger som er like brukervennlige som de bankkortene vi kjenner til i dag, men med en større grad av sikkerhet.
Informasjonsdirektøren i Nordea fremhever følgende punkter som "nyheter" vi vil få se i løpet av de nærmeste ti årene:
Fremtiden i Fokus

- Det blir nok ingen revolusjon i forhold til de produktgruppene vi jobber med. Men det er i forhold til tilgjengelighet, løsninger og betjening av kunder at de viktigste endringene kommer til å skje, sier direktør for salgskanaler i Fokus Bank, Johnny Albertsen, og legger til:
- Det vil bli mange flere elektroniske leveranser, eksempelvis vil lån bli elektroniske og papirløse. Det vil også være mulig å ordne med sparing papirløst. Kundene vil forvente å kunne få tingene gjort der og da. Som det er i dag, må kunden vente på at banken leverer.
Albertsen fremhever videre at sikkerheten må gå foran smarte produktløsninger.
- Sikkerheten om ti år, vil være på nivå med dagens. Og man vil helt sikkert heller begrense mulige løsninger, enn å la det gå på bekostning av sikkerheten, sier han.
Direktøren forventer videre at det vil bli færre bankkontorer, og at disse vil få en noe annen funksjon enn de har i dag.
- Det vil definitivt bli færre kontorer, og de vil definitivt være annerledes. De vil ikke være som i dag, med kasse og cash, men i høyere grad rene rådgivningskontorer som vil ligge i hvert lokalsamfunn.
Albertsen spår mobilbanken en stor fremtid.
- Det aller viktigste blir at du kommer til å ha banken i lommen. Akkurat det samme som du gjør i dag på pc, vil du kunne gjøre på mobilen. På nettet vil du også direkte kunne oppnå kontakt med rådgivere og eksperter, og nettbankene vil også bli annerledes, da det må finnes nye grensesnitt som kan møte den nye generasjonen på nettet, avslutter han.
Han mener at den største utfordringen for bankene vil være at kundene vil kreve rask levering av tjenestene.
Alle blir utsatt for ID-tyveri
Fremtiden i DnBNOR
- Det vil være flere tjenester og kanaler som gjør hverdagen enklere for kundene, for eksempel mobiltelefon - både som selvstendig betalingsinstrument og som verktøy for tilgang til nettbank. Vi tror mobilen langt på vei vil erstatte dagens bærbare PC, sier informasjonssjef i DnBNOR, Nicolay Bruusgaard, og legger til:
- Kundene vil i større grad betjene seg selv gjennom ulike kanaler etter hvert som flere tjenester blir tilgjengeliggjort. Internasjonalt samarbeid og regelverk vil gjøre det enklere å overføre penger over landegrensene. Dette omfatter for eksempel etablering av kundeforhold, lån og bestilling av bankkort og PIN-kode i nettbank eller med mobil.
Bruusgaard tror på økt samarbeid for sikkerhet internasjonalt.
- Bankvesenet i Norge og internasjonalt arbeider kontinuerlig med å ivareta sikkerheten. Det internasjonale samarbeidet for å møte internasjonal kriminalitet blir tettere. Næringen har kompetansemiljøer med lang erfaring i å forstå trusselbildet og vurdere hva som er nødvendige tiltak i takt med utviklingen. Det vil bli utviklet stadig bedre alarmsystemer for å avdekke mulige svindelforsøk og angrep, tror informasjonssjefen.
Banken ser heller ikke bort fra at kundene i fremtiden kan bli identifisert via biometri, altså gjennom for eksempel identifikasjon via øyet eller fingeravtrykket.
- Vi følger nøye utviklingen innen biometri. Det er mulig at biometriske data vil bli en del av morgendagens sikkerhetsløsning. Vi ser at aktører i andre bransjer allerede tester ut dette, sier Bruusgaard.
Bank i butikk
Også bankkontorene til DnBNOR vil ha fått et endret innhold om ti år.
- Vi er allerede i ferd med å innføre bank i butikk, men vi vil fremdeles ha et stort antall bankkontorer i Norge, men med endret innhold, det vil si flere kontorer som driver med rådgivning, salg av finansielle tjenester og serviceoppdrag, men ikke ordinær kontanthåndtering. På bankkontorene vil kompetanse bli gjort tilgjengelig ved hjelp av videooverføring, sier han.
Helt generelt nevner Nicolay Bruusgaard følgende områder, som vil være annerledes om ti år, i forhold til i dag:
Hvordan tror du at fremtidens bank kommer til å se ut? Blir det en bedre eller dårligere bank - en mer eller mindre sikker bank? Diskuter dine spådommer om fremtidens bank.