Roaming betyr å bruke mobildata i utlandet, som i mange år har betydd blodpriser. Men utviklingen går heldigvis i riktig retning.
Både Telenor og Telia tilbyr nå å la deg bruke av den vanlige datakvota når du roamer i EØS, som betyr at det ikke er noe dyrere å surfe der enn hjemme. Og snart skal nye EU-regler kreve at alle operatører setter ned prisene betraktelig.
Men monsterregningene er slettes ikke utslettet riktig ennå. De heftigste regningene og de hardeste kranglene havner ofte i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, som kan hjelpe deg der operatøren nekter.
Dinside har sett på klagene det siste året for å se hvordan nordmenn havner i ulykka, og hva du kan gjøre for å unngå det samme.
LES OGSÅ: Oda (22) ble frastjålet mobilen – operatøren sendte regning på 64.000 kroner
Slik går det galt
Her har du resultatet fra 14 klager til Brukerklagenemnda, og hvorfor de havnet der:
- Halvparten fikk enten fullt medhold, delvis medhold eller saken «minnelig løst» mellom operatør og kunde før nemnda behandlet klagen.
- Halvparten fikk med andre ord ikke ett rødt øre ut av å klage saken sin inn til nemnda.
- Snittet var en roamingregning på 15.272 kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger