Slik får du bedre forbrenning

Gulrotens reise gjennom kroppen tar et døgn, mens en godteribit er borte på en halvtime- og du er like sulten.

Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En gulrot, som er full av næringsstoffer, styrker immunforsvaret og gjør deg mett, mens godteri kun vil gi deg et sukkerkick og gjøre deg fort sulten igjen.

Les også: Fyr opp forbrenningen

Raske og langsomme karbohydraterDet er derfor viktig at du opprettholder forbrenningen lenger ved å velge riktig mat. Såkalte raske karbohydrater, som finnes i godteri, loff og brus, gjør at metthetsfølelsen kommer raskt, men avtar fort.

Test deg selv: Drikker du deg fet?

Mat som inneholder langsomme karbohydrater, som frukt, grønnsaker, bønner og kornprodukter gir en langsom og jevn stigning av blodsukkeret og gjør at du føler deg mett lengre. Vil du spise sunt, bør du basere kostholdet ditt på langsomme og middels raske karbohydrater.

Her ser du hvor forskjellig langsomme (gulrot) og raske (godteri) karbohydrater påvirker kroppen din:

MunnenGulrot: Må tygges godt, noe som gir en metthetsfølelse. Godteri: Kan svelges nesten hel og gir ingen metthetsfølelse.

MagesekkenGulrot: Inneholder mye fiber og komplekse karbohydrater som brytes ned saktere. Dette gjør at du føler deg mett lenger.Godteri: Brytes allerede ned i magesekken og gjøres om til sukkervann som ikke vil gi deg en metthetsfølelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer