Slik får du stålkondis

Superkondisjon og utholdenhet kommer ikke nødvendigvis fra knallharde økter.

Publisert
Sist oppdatert

Blir ikke formen bedre selv om du løper tre ganger i uken? Da har du kanskje ikke lært deg alle triksene.

Even Jarstad, arbeidsfysiologisk testleder ved Norges idrettsmedisinske Institutt (NIMI) vil her gi deg sine beste råd. Han arbeider med både toppidrettsutøvere og vanlige mosjonister som ønsker å forbedre prestasjonene sine i testlaben på NIMI ved Ullevål Stadion.

- Det er ingen tvil om at utholdenhet- og kondisjonstrening er bra for kroppen. I tillegg til å øke utholdenhet og kondisjon kan det forebygge livsstilssykdommer, øke eller opprettholde benmineraltettheten og til og med gi bedre humør, sier Jarstad til DinSide Helse.

Les også: Eksperter knuser treningsmytene

Tren variertDersom du ønsker å forbedre utholdenheten og kondisjonen din, kan det være hensiktsmessig å gjennomføre utholdenhet- og kondisjonsstrening med variert arbeidsintensitet, sier Jarstad.

For nybegynnere er det kjempeviktig å starte forsiktig.

- Når du starter på et treningsopplegg og kroppen er "rusten", er det alltid lurt å begynne forsiktig. Man kan nesten aldri starte forsiktig nok. De første to-tre ukene kan gjerne bestå av utholdenhetstrening med lav arbeidsintensitet tilsvarende 60-75 prosent av maksimal hjertefrekvens, og moderat arbeidsintensitet tilsvarende 75-85 prosent av maksimal hjertefrekvens, forklarer han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer