Slik får du treningslyst

Sliter du med å komme i gang med trening? Kanskje du mangler viktige fettsyrer?

Publisert
Sist oppdatert

I høstmørket fristes mange mer av kosekvelder under pleddet enn harde treningsøkter. Men det er ikke nødvendigvis latskap som gjør at sofaen frister mer enn treningsstudioet.

Du mangler kanskje omega 3 og omega 6.

Kroppen trenger fett. Fettet vi trenger finnes - dessverre - ikke i sjokolade, potetgull eller kake. Dette fettet er usunt og gjør kroppen slapp og fet. Det er det sunne fettet vi trenger, fettet som gir deg mer energi. Det sunne fettet er også sunt for hjertet, huden og leddene.

Omega 3 og omega 6 er eksempler på sunne fettsyrer. Kroppen kan ikke produsere disse selv, og derfor må vi selv tilføre kroppen fettsyrene.

Fettsyrer som omega 3 kan også brukes hvis du vil ned i vekt. Det sunne fettet jobber nemlig motsatt av det usunne fettet, ved å stimulere fettforbrenningen. Mangel på disse fettsyrene kan føre til vektøkning, fordi kroppen merker at den mangler riktig næring, og dermed setter ned forbrenningen. Når du har nok av fettsyrene, trenger ikke kroppen holde på opplagret fett.

Her er noen tips for å få i seg mer omega 3 og -6.

Fet fiskMakrell i tomat, høstmakrell, kryddersild, ørret, laks, vårmakrell, kveite, sardiner, ål og torsk inneholder mye omega 3.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer