Slik fikser du fem om dagen

Synes du det virker en smule uoverkommelig å spise fem porsjoner med frukt og grønt om dagen? Det er slett ikke så vanskelig som det kan synes. Her er tipsene.

Publisert
Sist oppdatert

Synes du det virker en smule uoverkommelig å spise fem porsjoner med frukt og grønt om dagen? Det er slett ikke så vanskelig som det kan synes. Her er tipsene.

Av ernæringsfysiolog Hanna Hånes

Norsk kosthold er tradisjonelt fattig på frukt og grønnsaker, for en utlending virker det ofte monotont og kjedelig. Vi spiser mye melk, brød og poteter. Franskmenn spiser for eksempel langt flere forskjellige matvarer enn vi gjør. Spiser de kjøtt og pommes frites, spiser de samtidig en stor porsjon grønne bønner for eksempel. Brødet er ofte bare tilbehør til måltider, ikke en hovedingrediens.

For at vi skal holde oss friske anbefaler Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet at vi spiser minst fem porsjoner frukt og grønnsaker om dagen, slike de gjør blant annet rundt Middelhavet. Da forebygger du kreft, hjerte-karsykdommer og andre kroniske sykdommer. Slik kan du fikse fem grønne om dagen:

1. Fem om dagen på norsk vis:Frokost: 1 glass juice

Formiddag, mellommåltid: et eple

Lunsj: Matpakke med litt ekstra . I kjøleskapet hjemme sørger du for alltid å ha en potte salat, av den typen med lange blader som du får kjøpt i butikkene. Du river av noen blader og legger under pålegget. I tillegg legger du ved en tomat og noen skiver agurk. Med andre ord: En porsjon grønnsaker er sikret.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer