Slik fikser du nok antioksidanter

Publisert
Sist oppdatert

Slik fikser du nok antioksidanter

Antioksidanter er viktig for potens, hjerte og kreftforsvar. Nøtter, spesielt valnøtter, solsikkefrø og nyper er stappfulle av antioksidanter. Her får du gode råd for hvordan du kan få i deg rikelige mengder.

Av Hanna Hånes

Ville bær, særlig nyper, samt valnøtter og solsikkefrø inneholder særlig mye antioksidanter. Frukt og grønnsaker skårer selvsagt også høyt, men det er store variasjoner. Det viser en fersk analyse av antioksidantinnholdet i matvarer, nylig publisert fra Ernæringsinstituttet ved Universitetet i Oslo.

Slik kan du spise for å få rikelig med velsmakende antioksidanter:

Frokost:

Med brød: Spis grovt brød med minst 50 prosent sammalt mel. Gjerne havrekli i brødet. Juice i tillegg.

Med korn: Kornblandinger av typen müsli (med lite sukker) og 4Korn er best. Bland gjerne inn noen solsikkefrø - de ligger på antioksidant-toppen. Bær ved siden av høyner antioksidantmengden. Særlig ville bær er den reine skattkista, velg hvilke du liker. Men alle bær er rike på antioksidanter - blåbær, kirsebær, jordbær, bjørnebær, solbær… Hvis du ikke har bær i fryseren, er syltetøy langt bedre enn sukker. Planlegg noen ekstra bærturer neste år, særlig er ville nyper å anbefale!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer