For ett år siden fikk alkoholbransjen pålegg fra EU om å legge fram forslag til en frivillig merkeordning av drikkevarer med alkoholinnhold, og mandag ettermiddag kom forslagene.
Da Dinside skrev om merking av alkohol i 2017, etterlyste vi en bedre merking av innholdet i alkoholholdige produkter fordi mat og drikke må merkes med slik info, mens alkohol er unntatt fra disse reglene.
Nå vil øl-, vin-, sider- og spritbransjen i EU innen 2021 gi digital informasjon om innhold i varene. De går derimot ikke inn for krav om å merke emballasje.
– Alkoholbransjens forslag til selvregulering er ikke bra nok. Vi har allerede ventet ett år på den frivillige ordningen fra bransjen, som viser seg ikke å holde mål. Vi kan ikke kaste bort mer tid, nå må regjeringen ta ansvar og innføre tydelige merkekrav i Norge, sier generalsekretær Per Gunnar Dahl i Actis ti NTB.
Kan bli opp til produsent
EU-kommisjonen skal nå vurdere om selvreguleringen fungerer i en prøveperiode. Hvis de kommer fram til det motsatte, kan den komme til at innholds- og ingrediensmerking pålegges gjennom lov. Det vil i så fall også omfatte Norge. Actis vil imidlertid at Norge skal kjøre sitt eget løp.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger