BankID-svindel

Slik forsøker svindlerne å lure til seg BankID-en din

DNB ser at kvaliteten på svindelmetodene øker.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer
Publisert

- Ingen med rent mel i posen vil be deg oppgi BankID-en din, understreker DNBs svindel- og bedrageriekspert Terje Fjeldvær overfor Dinside.

Dessverre er det mange med «melposer fulle av dritt» som prøver å lure oss forbrukere, og ifølge Fjeldvær blir metodene deres mer og mer rafinerte.

Siste nytt på svindelfronten

Norges største bank har denne høsten hatt et relativt stort omfang av svindelforsøk der kundene først ringes opp fra et nummer som ligner DNBs kundeservice.

- De hører en slags «datastemme» som sier at kontoen deres er sperret og at det må taste 1 for å få tilsendt en SMS med lenke hvor de kan åpne kontoen igjen, sier Fjeldvær

- Hvis de taster 1, mottar de en SMS med lenke hvor de blir ledet inn på en kopi av DNBs sider. Her blir de bedt om å oppgi telefonnummer og sine BankID-opplysninger. Hvis de kriminelle lykkes, vil de forsøke å logge inn i nettbanken ved å utgi seg for å være kunden, og så forsøke å gjennomføre transaksjoner, fortsetter han.

- Legg på!

Så, hva gjør du hvis du er usikker på om det er DNB som ringer, eller om det er et svindelforsøk?

- Legg på og kontakt kundesenteret vårt for å høre. Samtidig er det viktig å påpeke at vi aldri sender lenker hvor du blir bedt om å oppgi kortinformasjon eller BankID, svarer Fjeldvær.

Generelt ser DNB at kvaliteten på phishing øker, noe som fører til at flere som normalt er forsiktige, kan bli lurt.

Slik avslører du svindlerne

Vær obs hvis du får presentert disse eller lignende historier:

  • De ringer fra amerikansk/britisk finanstilsyn (FCA) som har arrestert svindlerne og pengene du overfører til dem skal gå til saksomkostninger.
  • De hevder å ringe fra et advokatkontor som har saksøkt investeringsselskapet på vegne av en rekke personer som har tapt pengene sine.
  • De hevder å ringe fra CySEC og utgir seg for å være en «Fraud Prevention Officer» som skal hjelpe til med å få tilbake pengene dine.
  • De hevder å være fra et selskap som er engasjert av DNB eller en annen bank for å hjelpe kundene å få tilbake de tapte pengene.

Intet nytt under sola

Også Nordea, vår nest største bank, ser en klar svindeløkning, spesielt SMS-svindel der kunden blir oppfordret på ulike måter til å dele fortrolig informasjon som BankID-passord eller kredittkortnummer.

- Kundens kontaktes av svindlere via e-post, SMS eller oppringning, hvor svindlerne utgir seg for å være fra banken eller andre lånetilbydere. Dette er ikke noe nytt, sier kommunikasjonssjef Synne Ekrem til Dinside.

- Vi anbefaler kundene å slette alle mistenkelige e-poster og SMS-er der du blir bedt om å oppgi personlig innloggingsinformasjon eller kortinformasjon. Får du en telefon der noen utgir seg å være fra banken og vil ha deg til å oppgi personliginformasjon som BankID-passord eller kredittkortnummer, legg på. Oppgi aldri BankID-passord til noen, dette er fortrolig informasjon som ikke må deles, fortsetter hun.

Har du allerede gått i fella, må du kontakte banken med én gang.

Hvem har ansvaret?

Det er ingen ansvarsbegrensning for banken dersom BankID-en din blir misbrukt til å logge seg inn i nettbanken og kontoen tappes, skriver BankID selv på sin nettside.

Da gjelder finansavtaleloven, og banken har etter denne loven fullt ansvar, med mindre kunden har utvist grov uaktsomhet eller ikke underrettet banken snarest mulig etter at de ble, eller burde blitt, klar over at de hadde «mistet» påloggingsmekanismene til nettbanken (BankID).

BankID-avtalens ansvarsbegrensning har derfor først og fremst betydning der BankID brukes til annet enn disponering av konto.

Her er det en grense for bankens ansvar som utsteder av BankID på 100.000 kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer