- Ingen med rent mel i posen vil be deg oppgi BankID-en din, understreker DNBs svindel- og bedrageriekspert Terje Fjeldvær overfor Dinside.
Dessverre er det mange med «melposer fulle av dritt» som prøver å lure oss forbrukere, og ifølge Fjeldvær blir metodene deres mer og mer rafinerte.
Siste nytt på svindelfronten
Norges største bank har denne høsten hatt et relativt stort omfang av svindelforsøk der kundene først ringes opp fra et nummer som ligner DNBs kundeservice.
- De hører en slags «datastemme» som sier at kontoen deres er sperret og at det må taste 1 for å få tilsendt en SMS med lenke hvor de kan åpne kontoen igjen, sier Fjeldvær
- Hvis de taster 1, mottar de en SMS med lenke hvor de blir ledet inn på en kopi av DNBs sider. Her blir de bedt om å oppgi telefonnummer og sine BankID-opplysninger. Hvis de kriminelle lykkes, vil de forsøke å logge inn i nettbanken ved å utgi seg for å være kunden, og så forsøke å gjennomføre transaksjoner, fortsetter han.
- Legg på!
Så, hva gjør du hvis du er usikker på om det er DNB som ringer, eller om det er et svindelforsøk?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger