Slik gjør de det

Dette er triksene selskapene tar i bruk for å innta posisjonen som Askeladd, og kunne appellere til opprørske kunder.

Publisert
Sist oppdatert

1. Finn fiendene

Første steg er å definere hvem fienden er. Det betyr å finne hvilke/hvilken aktør som aksjonen eller opprøret skal rette seg mot.

Godt egnet er aktører som har det mange oppfatter som...

...urimelig høye priser...en hel- eller halvmonopolistisk posisjon ...et dårlig servicenivå...byråkratiske systemer...et uheldig image.

Selskaper som kombinerer disse faktorene garanterer suksess. Telenor er et meget godt eksempel. NetCom har i dag en dominerende posisjon, og slipper heller ikke unna.

Andre eksempler er storbanker med høye gebyrer (DnB, Nordea), flyselskaper som bevisst har utnyttet liten konkurranse (SAS/Braathens), transportgiganter med forsinkelser (NSB, Oslo Sporveier) og dagligvarekjedene/bøndene som selger oss mat.

I et litt videre perspektiv kan det også gjelde (aktører i) staten (for de som stemmer blått) og næringslivet (for de som stemmer rødt).

2. Vær på kundenes side

Neste steg er å kommunisere utad - helst i redaksjonelle artikler eller prisundersøkelser i pressen - at selskapene er på kundenes side. "Sammen" skal de få ned prisene, heter det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer