Slik gjør de det

Dette er triksene selskapene tar i bruk for å innta posisjonen som Askeladd, og kunne appellere til opprørske kunder.

Publisert
Sist oppdatert

Gjør suksess med aksjon

  1. Slik gjør de det


1. Finn fiendene

Første steg er å definere hvem fienden er. Det betyr å finne hvilke/hvilken aktør som aksjonen eller opprøret skal rette seg mot.

Godt egnet er aktører som har det mange oppfatter som...

  • ...urimelig høye priser
  • ...en hel- eller halvmonopolistisk posisjon
  • ...et dårlig servicenivå
  • ...byråkratiske systemer
  • ...et uheldig image.

    Selskaper som kombinerer disse faktorene garanterer suksess. Telenor er et meget godt eksempel. NetCom har i dag en dominerende posisjon, og slipper heller ikke unna.

    Andre eksempler er storbanker med høye gebyrer (DnB, Nordea), flyselskaper som bevisst har utnyttet liten konkurranse (SAS/Braathens), transportgiganter med forsinkelser (NSB, Oslo Sporveier) og dagligvarekjedene/bøndene som selger oss mat.

    I et litt videre perspektiv kan det også gjelde (aktører i) staten (for de som stemmer blått) og næringslivet (for de som stemmer rødt).

    2. Vær på kundenes side

    Neste steg er å kommunisere utad - helst i redaksjonelle artikler eller prisundersøkelser i pressen - at selskapene er på kundenes side. "Sammen" skal de få ned prisene, heter det.

    Både Skandiabanken, Chess og Norwegian har benyttet seg av dette trikset. Det må holdes varmt hvis det skal fungere, slik flere av selskapene gjør i dag. Chess sender hyppig ut pressemeldinger om ethvert lite priskutt. Skandiabanken skryter ofte av topplasseringer i prisoversikter og bankkåringer.

    Poenget er å være tilstede i medievirkeligheten for å opprettholde bildet av et selskap som som utfordrer gigantene med bedre tilbud og lavere priser som mål.

    3. Hold prisene nede

    En vanlig strategi innen forretningsdrift er å øke prisene når selskapet er etablert i markedet, og har fått mange kunder. Gjør selskapene dette, mister de raskt posisjonen som askeladd.

    Se bare på NetCom, som i dag er langt fra billigst på mobiltelefoni i Norge og for lengst har mistet muligheten til å bruke aksjonsknepet for å kapre kunder.

  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer