Slik gjør de det

De nye subsidierer de gamle. Det kan være forretningsmodellen til MobilVarehuset.

Publisert
Sist oppdatert

Den unike forretningsmodellen hos MobilVarehuset er at du både skal betale for telefonen og for et "medlemskap" i butikken.

12 venner

Om du verver 15 venner, får du imidlertid medlemskapet på 350 kroner gratis. I tillegg får du et gavekort på 350 kroner.

Når de første kundene mottar telefonen, og dine 15 venner ser at det virkelig selges mobiltelefoner til nesten halv pris i MobilVarehuset, vil de kanskje hive seg rundt og betale inn penger til en anonym bankkonto.

Ledelsen i selskapet sier til DinSide at telefonene er "subsidiert".

Nye kunder

Siden det ikke følger med et telefonabonnement med bindingstid, som vanligvis vil utløse en subsidie fra telefonselskapet, kan denne subsidien kun komme fra de nye kundene.

(Eventuelt kunne subsidien i en innledende fase komme fra selskapet selv, som en markedsføringskostnad, men da Mobilvarehuset har en meget vanskelig økonomisk stilling, er dette vanskelig å tenke seg).

I det øyeblikk kundemassen ikke lenger vokser, vil denne muligheten til å subsidiere bryte sammen. Da vil MobilVarehusetmåtte øke prisene drastisk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer