Slik gjør du det lett å leve sunt

Ikke så komplisert og dyrt som man tror, mener forfatter av foreldreguide.

Bruk tid med barna, og finn på noe morsomt hver dag, råder ekspert.  Foto: colourbox.com
Bruk tid med barna, og finn på noe morsomt hver dag, råder ekspert. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det trenger slett ikke å være dyrt og komplisert å leve sunt. Det hevder ernæringsfysiolog og fysioterapeut Berit Elkjær, som er aktuell med boken "Æblekinder og kondisko - en forældreguide til sunde og glade børn", i disse dager. Det skriver danske Berlingske Tidende.

Sunn mat og mosjon kan være både fristende og morsomt, mener hun.

- Det å leve sunt skal ikke innebære at man nekter barna og seg selv seg alt man har lyst på og lyst til å gjøre. I stedet for å henge seg opp i en rekke forbud, bør man heller fokusere på alt det fine man kan gjøre sammen, sier Elkjær til den danske avisen.

Les også: Barn trenger trening

Lystbetont

Et av bokens viktige budskap er nettopp at man skal unngå tvang og forbud mot barna for å lære dem å ta sunne valg.

Bruk fantasien, og finn på aktiviteter sammen med barna.  Foto: colourbox.com
Bruk fantasien, og finn på aktiviteter sammen med barna. Foto: colourbox.com Vis mer

- Dersom det skal være naturlig for barna å velge sunne alternativer, er det viktig å lage en god stemning rundt bordet. Snakk sammen og ta dere god tid med barna, sier hun, og legger til:

- Lag en ukeplan over middagene, bli enige om hvor mye tid barna får bruke til tv-titting hver dag, og la ikke husvasken gå på bekostning av samværet med barna.

Ifølge forfatteren er det ofte de små endringene i hverdagsrutinene som gir seg positive utslag over tid, og hun presiserer at hun ved å utgi boken ikke ønsker å gi foreldre prestasjonsangst, i en tid som fokuserer mye på det å leve sunt.

Les også: Frisk og rask fra A til Å

- Sunnhetsbudskapet er absolutt toneangivende i dagens samfunn. Men det å ta sunne valg fremstilles dessverre ofte feilaktig som noe komplisert, dyrt og vanskelig. Man kan få inntrykk av at det er en stor utfordring å leve sunt, mens sannheten er at det er svært enkelt, sier Elkjær.

Hun vil ikke anbefale foreldre å gjøre helomvending i kostholdet over natten, men oppfordrer til å bruke fantasien, og for eksempel innføre litt flere grønnsaker til middagsmåltidet.

Små endringer


- Prøv dere frem, og variér og eksperimenter med ulike grønnsaker. Poenget er ikke å endre totalt på det man spiser, men ved enkelt å øke innslaget av flere sunne råvarer på middagstallerkenen, blir fordelingen av næringsstoffer ganske annerledes.

Ifølge Elkjær er det ingen grunn til å tråle spesialforretninger for sjeldne ingredienser.

Les også: - De har helse som pensjonister

- Man må ikke bli hysterisk. Og om man får barnet til å blande litt havregryn sammen med choco-popsen til frokost, har man kommet et steg i riktig retning. Og husk på å gå foran med et godt eksempel, ved selv å spise en sunn og god frokost.

La barna få delta i matlagingen, og eksperimenter med forskjellige grønnsaker.  Foto: colourbox.com
La barna få delta i matlagingen, og eksperimenter med forskjellige grønnsaker. Foto: colourbox.com Vis mer

Hun påpeker at det er utrolig lett å videreføre dårlige vaner til barna. Et sunt kosthold handler om et foreldre-barn samarbeide, og vi er nødt til å gå foran som rollemodeller, understreker hun.

Samarbeid er også et nøkkelord når det kommer til mosjon. Elkjær anbefaler foreldre og barn til sammen å finne ut av hva man liker å gjøre. Hvis PC-spill er det eneste som gjelder, går det for eksempel an å anskaffe spillene som fordrer at man beveger seg mens man spiller.

- Både PlayStation og Nintendo har lansert spill hvor man eksempelvis på imaginært vis kan spille badminton eller danse. Kanskje noe å prøve for hele familien, sier hun.

Les også: Ned i vekt med dataspill

Elkjærs beste råd for et sunnere og mer aktivt familieliv:

1. Fjern tidstyvene. Finn ut hvordan dere som familie kan få mer tid sammen i hverdagen. Utarbeid en matkalender, lag en innkjøpsliste, og handle stort en gang i uken. Lag klar middag til flere dager, og ta lettere på rengjøringen i ukedagene. Eventuelt kan dere gå sammen om å fjerne smuler og støvdotter, som en aktivitet.

2. Gjør noe gøy sammen hver dag. Bruk fantasien, og la barna få komme med innspill om hva de har lyst til å gjøre. Ha putekrig, lek sisten, lag mat sammen, dra på pikink. Mulighetene er mange. Forsøk å gi barna minst en halvtimes konsentrert samvær gjennom lek daglig.

3. Sett en grønnsak på menyen hver dag. Det er ikke snakk om å legge helt om på kostholdet, bare helt enkle ting som å spise en grønnsak til middagen hver dag. La gjerne barna komme med innspill og forslag.

4. Bruk årstidens deilige frukter som belønning. Press aldri barna til å spise sunt, bruk heller de sunne alternativene som belønning og gi dem positive assosiasjoner. Rasjoner frukten av og til - da vil den straks bli mer attraktiv.

5. Ikke mist motet. Gled dere over de gode dagene, og ikke føl dårlig samvittighet for dagene da målene ikke nås.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer