Slik holdt de hjernen i form

Jobbet hele natten og lot være å spise.

Mye har endret seg, også når det gjelder hjernetrim, siden tretti-tallet.   Foto: colourbox.com
Mye har endret seg, også når det gjelder hjernetrim, siden tretti-tallet. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dorothea Brande (1893-1948) var en amerikansk forfatter og forlegger, og mest kjent er hun kanskje for sine bøker "Wake up and Live" og "Becoming a Writer".

Les også: Dette gjør hjernen skarpere

I førstnevnte bok delte hun forslag til noen mentale øvelser med leserne, som angivelig skulle bidra til å gjøre tankene klarere og mer fleksible. Tanken var at man skulle rive seg løs fra vanemønsteret og drille seg selv på kreativ problemløsning. Ifølge Brande var det kun gjennom å teste og strekke egne grenser at man kunne oppnå mental styrke.

Utfordringer skaper lykke

Hun påpeker i sin bok at vi som mennesker er lykkeligere når vi opplever å mestre nye utfordringer.

Les også: Vi husker stadig bedre

"Personer som fraviker sine rutiner, prøver ut nye ting, utforsker og eksperimenterer later til å være lykkeligere enn de som lar være", skriver hun i boken sin.

Nå er det kanskje greit å legge til at tipsene hennes, som vist nedenfor, ble nedtegnet i 1936, og derfor kan fremstå en smule utdatert sett med dagens øyne.

Ti tips for bedre mental helse:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer