Under Arendalsuka i forrige uke var det flere debatter, deriblant en om forbrukermakt i strømmarkedet. Blant debattantene var representanter fra Nelfo, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Huseiernes Landsforbund.
Tidligere i vår fikk NVE kritikk av Forbrukerrådet for et lite forbrukervennlig og komplisert forslag om at strømkundene skulle tegne et tolv måneders abonnement for hvor mye strøm de kunne bruke, og at ved å overskride denne grensen, måtte de betale overpris.
Dette forslaget kom fra NVE for å redusere investeringene i nytt strømnett, samt begrense nettleien til forbrukerne, men motstanden de møtte for forslaget, førte til at de trakk det tilbake.
Nå er det kommet et par nye forslag, ett fra NVE og ett fra Nelfo, om hvordan strømregningen kan utformes for å spare forbrukerne mest mulig penger, samt hindre at strømnettets kapasitet sprenges.
Dinside har tidligere skrevet om hvordan kraftige kaffemaskiner og elbillading legger større press på strømnettet.
- Smartteknologi er løsningen
«Forbrukerfleksibilitet» er stikkordet for begge forslagene, altså å flytte forbruk av strøm i tid, slik at vi unngår situasjoner der strømnettet blir overbelastet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger