Slik klager du på ødelagte produkter

Med reklamasjonsrett kan du ordne opp gratis, helt uten garantier.

GRATIS REPARASJON: Går produktet ditt i stykker, og det ikke er din feil, kan du bruke reklamasjonsretten for å få den reparert gratis. Eller kanskje enda bedre: Få noe helt nytt!  Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
GRATIS REPARASJON: Går produktet ditt i stykker, og det ikke er din feil, kan du bruke reklamasjonsretten for å få den reparert gratis. Eller kanskje enda bedre: Få noe helt nytt! Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Produkter går i stykker. Spørsmålet er hva du gjør når det skjer.

Du har tre valg: Kjøpe nytt, sende det til reparasjon eller klage til butikken. Men bare det siste er gratis, og bør derfor være det første du prøver på.

Når du kjøper noe fra en butikk eller nettbutikk i Norge, beskyttes du nemlig av forbrukerkjøpsloven. Den gir deg reklamasjonsrett i to eller fem år, og går produktet i stykker av seg selv før den tid, har du krav på at butikken ordner opp.

Dessverre ser vi ofte at folk sliter med å få gjennomslag for rettighetene sine. Enten fordi de ikke kjenner dem, eller fordi butikken nekter. Her er det viktigste du trenger å vite.

LES OGSÅ: iPhone og knuste skjermer – dette krangler vi mest om

#1: Hvor lenge kan jeg klage?

Når du kjøper et produkt av en næringsdrivende, altså ikke av private gjennom for eksempel Finn, gjelder forbrukerkjøpsloven. Den gir deg en reklamasjonsrett på enten to eller fem år.

Generelt vil det aller meste av elektronikk omfattes av fem års reklamasjonsfrist. Mens det som ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år, som sko, kan ha to års frist. Prisen skal ikke spille inn her; også billige vaffeljern har fem års reklamasjonsfrist.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer