Slik kommer du i superform

Har du ikke tid til å trene sier du? Men husk at det er ikke så mye som skal til for å komme i bedre form.

Publisert
Sist oppdatert

De fleste av oss har det mer travelt enn vi setter pris på. Men allikevel er det noen som finner tid til å trene innimellom bleieskift, jobb og husarbeid. Hvordan gjør de det?

Tre hver ukeEn amerikansk undersøkelse har sett på hva som skiller sofagrisene fra atletene. Og terskelen er ikke så høy som du kanskje tror.

20.000 mennesker har bidratt med informasjon til undersøkelsen. Som konkluderer med at en tredjedel av deltakerne kan kalles vellykkede trenere. I den andre enden av skalaen finnes en tredjedel som beveger seg så lite at de ikke kan vente seg noen helsegevinster i det hele tatt.

Og hva er det som skal til for å trene med suksess? Tre ganger i uken og minst en halvtime hver gang er minstemålet for en sunnere kropp. Med denne innsatsen kan du se frem til en redusert risiko for mange sykdommer som kreft, diabetes, hjertesykdommer, slag eller demens.

Men om du også vil gå ned i vekt, bør du skru opp tempoet enda noen hakk. Ekspertene mener at du bør trene så mye som fire eller fem timer i uken om du skal kvitte deg med overflødig fett.

Gå deg friskVariasjon er også viktig for å oppnå gode resultater. Blant de flinkeste deltakerne i undersøkelsen hadde 58 prosent trent på minst tre forskjellige måter i løpet av uken.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.