Facebook- og Snapchat-konkurranser bryter lover og regler

Slik lures du til å bli en reklameplakat

KOMMENTAR: Stayclassy lyver til barn for å selge spinnere. Men vi må selv ta noe av ansvaret.

KONKURRANSE PÅ SNAPCHAT: Stayclassy ba følgerne ta en skjermdump av en video, og sende den til alle vennene sine, for å være med i trekningen. De sa også at de ville sjekke om folk hadde fulgt instruksjonene, noe som er praktisk talt umulig. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
KONKURRANSE PÅ SNAPCHAT: Stayclassy ba følgerne ta en skjermdump av en video, og sende den til alle vennene sine, for å være med i trekningen. De sa også at de ville sjekke om folk hadde fulgt instruksjonene, noe som er praktisk talt umulig. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Denne kommentaren er felt i Pressens Faglige utvalg for brudd på Vær Varsom-plakatens 4.14 om samtidig imøtegåelse. Les fellelsen her.

..................................

«Lyst på?» skriver butikken Stayclassy på sin Facebook-side, over et bilde av en spinner.

«Ja takk. Til mitt kreftsyke tantebarn på 6 år. Han ville likt denne, siden han orker lite» skriver én av de 157 nordmennene som har kommentert.

Men Stayclassy hadde aldri noen planer om å gi bort spinneren. Planen var å spre et reklamebudskap, ved å bruke følgerne sine, som tanten til et kreftsykt barn, som reklameplakater.

Slik markedsføring kan være ulovlig, det kan bryte Facebooks egne regler, det er alt fra «classy» og det er du og jeg som er løsningen på problemet.

Konkurranse-bonanza

I 2013 fortalte Thomas Holstad til Se og Hør at han hadde festet for 60.000 kroner den siste måneden. Etter han hadde vært med i Luksusfellen. Nå, etter et opphold på Paradise Hotel, driver han nettbutikken Stayclassy.no.

Så langt i år har han solgt spinnere for 8 millioner kroner, ifølge Hegnar.no som siterer Finansavisen. Blant annet gjennom heftig markedsføring på sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat – og aller helst, gjennom konkurranser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer