Slik skriver du et formelt brev

Følger du dette oppsettet, blir du tatt alvorlig.

Slik skriver du et formelt brev
Publisert
Sist oppdatert

Én ting er å slenge fra seg noen vittige bemerkninger på Facebook. En helt annen ting er det å rette en formell henvendelse til en offentlig etat eller et privat selskap du har noe usnakket med.

I slike tilfeller lønner det seg å følge de formelle reglene for brevskriving. Ellers kan du risikere at brevet ditt blir kastet eller ikke blir lagt vekt på.

LES OGSÅ: Slik skriver du jobbsøknad

Brev er ikke «brev» lenger

Når vi snakker om «brev» i dag, mener vi som oftest e-post. Men selv om brevet ikke er på papir, er det smart å følge de formelle reglene for hvordan du skal uttrykke deg, hvordan teksten er satt opp og hva den skal inneholde av informasjon.

Det er som oftest helt greit å sende søknader, klager og andre formelle henvendelser pr. e-post. Og ikke sjelden ligger malene for slikt som egne skjemaer på nettet.

Likevel er det fortsatt ofte slik at du må settet opp brevet selv.

LES OGSÅ: Skriftlig mal for lønnsbrev

Du trenger en mal

Noen ganger må være helt sikker på om den du sender brevet til virkelig har mottatt det. Da er det ingen vei utenom papirbrevet, helst sendt rekommandert.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer