Mange klager på uønskede henvendelser fra telefonselgere. For fra og med denne uken gjør markedsføringsloven reservasjonsordningen mer effektiv og det stilles strengere krav til avtaleinngåelsen.
Både Forbrukerombudet og Barne- og likestillingsdepartementet går nå ut og informerer om at vi har fått et bedre vern mot slitsomme telefonselgere.
- Alle forbrukere som ikke ønsker telefonsalg får nå enda bedre muligheter for å forhindre dette, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Brudd på reservasjonen
Omtrent 1,7 millioner forbrukere har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund, men mange opplever likevel at de blir ringt opp, til tross for reservasjonen. Flere forbrukere opplever at de har blitt lurt til å inngå avtaler, og det oppstår også tvister hvor forbrukeren og telefonselgeren er uenige om det er inngått en avtale.
At telefonselgere ringer til folk som har reservert seg, har vært et stadig tilbakevendende problem de siste årene. Formålet med endringene fra 1. juni er å redusere muligheten for at dette skjer, og på den måten sørge for at reservasjonsordningen fungerer enda bedre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger