Slik slutter du å snorke

Snorking kan gjøre deg trøtt og gretten om morgenen og holde din kjære våken. Disse fem enkle tipsene kan hjelpe.

Publisert
Sist oppdatert

Har du hørt dette fra din bedre halvdel: ”Vet du at snorking fører til mangel på søvn. MIN!” Da bør du lese dette.

Snorking er med i mange vitser, men det er ikke så morsomt for de millionene av mennesker som snorker - og de som elsker dem.

Omtrent 45 prosent av alle voksne snorker innimellom, og 25 prosent gjør det jevnlig, i følge amerikanske eksperter. Problemet er vanligere for menn og folk som er overvektige. Snorking blir som regel verre med alderen.

Heldigvis kan du gjøre noe med det.

1. Bytt sove-possisjonSnorking kommer av at forskjellige ting bak i ganen gnis mot hverandre og vibrerer når man sover. Som regel når man ligger på ryggen og tungen faller bakover og øker puste-motstanden. Derfor er et av tipsene mot snorking å sy tennisballer bak på pyjamasen.

Hvis du er en av disse snorkerne vil det vanligvis hjelpe å sove på siden.

Men når snorkingen utvikler seg kan den også komme når du sover på siden. Da er det på tide å gjøre noe med livsstilen.

2. Gå ned 10 prosent i vektOvervektige pleier å ha bulkete hud rundt nakken, noe som øker risikoen for snorking. Hvis du er overvektig kan det hjelpe å bare gå ned litt. 10 prosent kan være nok.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer