Her er min egen, svært subjektive, oppsummering av fenomenet black friday:
- Norsk handelsstand så at amerikanerne gjorde noe de tjente gode penger på, og bestemte seg for å gjøre det samme. Det fungerer tydeligvis, så dagen ruller videre.
- Butikkene gjør ikke dette for å være snille. De gjør det for å få deg inn i butikken, så du bruker penger hos dem du ellers ikke ville ha brukt.
- Noen tilbud er reelt gode, de fleste er relativt beskjedne, ingen er så unike som butikkene påstår da prisene uansett hopper opp og ned hele året – og noen tilbud er til og med fiktive.
Alle disse punktene gjelder alle bransjer. Men ingenting vi har sett illustrerer det siste punktet like godt som skjønnhetsbransjen.
For da jeg dykket ned i de feminine nettbutikker på årets svarte fredag, ble den enda mørkere – noe liknende priskaos har jeg faktisk aldri sett før. Se selv.
Først litt teori
- For at noe skal være et tilbud, må det gis en rabatt.
- For at det skal gis en rabatt, må butikken ha solgt varen dyrere tidligere – en førpris.
- For at butikken skal ha en førpris, må butikken faktisk ha solgt varen for denne førprisen i minst seks uker før tilbudet.
Går noe av dette galt, er det ikke et reelt tilbud, uansett om kalenderen viser black friday eller en blakk lørdag. Sånn, kjør eksempler.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger