Slik sover du godt

Du er ikke alene, stadig flere nordmenn sliter med nattesøvnen. Lyse kvelder og varme netter gjør ikke søvnen lettere. Varme bad, urtete og naturlegemidler for søvn kan hjelpe, skriver Dr. Bernt Rognlien.

Publisert
Sist oppdatert

Av Dr. Bernt Rognlien

I følge en ny norsk undersøkelse som ble offentligjort tidligere i mai kunne vi høre at så mange som 20 prosent av dem mellom 18 og 29 år sover så dårlig at man opplever svekket fungering på dagtid minst en gang i uken. Men det finnes råd.

Følg disse rådene for å holde en god søvnhygiene:- Faste rutiner for å legge seg og stå opp.- Mosjoner litt hver dag, men ikke før du legger deg.- På soverommet skal det være mørkt og rolig.- Soverommet skal være for søvn og sex , ikke brukes til kontor, Tv-titting, etc.- Litt mat før du legger deg virker avslappende, mye mat virker motsatt.- Unngå problemløsning på sengen, der skal du sove.- Unngå kaffe, te og cola de siste tre timene før sengetid.- Ikke bruk alkohol som sovemiddel.- Unngå regelmessig bruk av sovemidler.- En orgasme virker avspennende og fremmer innsovning.

Varme bad, urtete og naturlegemidler for søvnEt varmt bad eller varm drikke er søvndyssende. Mange har nytte av beroligende urtete som kamille, humle, melisse og lavendel. Alle fire har en mild beroligende effekt og kan brukes alene eller i kombinasjon. I den varme teen kan du dryppe 30-50 dråper valeriana-tinktur som også har lett beroligende effekt. Tinkturen fås på apotek.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer