Slik unngår du vinterskadene

Det er lov å vise sunn fornuft ...

Kjenn dine begrensninger, og ikke legg ut på langtur første dagen med ski på beina ... Foto: Colourbox
Kjenn dine begrensninger, og ikke legg ut på langtur første dagen med ski på beina ... Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Trening vinterstid har sine risiko; alt fra værpåført astma til skiskader, fallskader ved glatt føre, mangel på forberedelser og manglende vilje til å innse egne begrensninger.

Det er mange forskjeller mellom det å trene sommerstid, og det å trene om vinteren, når det er kaldt. Den største og mest påtakelige forskjellen er kanskje økningen i varmetapet på grunn av omgivelsene. Denne effekten blir videre forsterket ved bevegelse.

American College of Sports Medicine (ACSM) har utviklet et sett med tips og råd til hvordan du bør forholde deg for å unngå å bli skadet ved trening vinterstid. Disse retningslinjene tar for seg effektiv kulde, beskyttelse i form av bekledning, andre helseaspekter, måter å minske farene av kuldeskader og andre skader, og en kriseplan ved skadetilfeller. Det er ikke gjort studier på hvorvidt retningslinjene faktisk forhindrer skader, men de skulle i alle fall forebygge overanstrengelser og forlenget eksponering for kaldt vær. Dette ifølge magasinet Forbes.com.

For kul til å kjøre uten sikkerhetsutstyr

Slik unngår du vinterskader - seks tips

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer