Smart å ha følge til legen

Mange synes det hjelder å ha med seg noen når de skal til legen. Nå har amerikanske forskere funnet ut at både du - og legen din - i det lange løp kan tjene på at en tredjepart er tilstede.

Publisert
Sist oppdatert

- Følgesvenner som pasienter velger å ta med seg til legevisitten er generelt sett veldig hjelpsomme, og bedrer kommunikasjonen og forståelsen mellom pasienten og legen.

Det sier doktor Lisa M. Schilling ved University of Colorado Health Sciences Center i Denver, USA, til Reuters Health.

3 av 10 har følgeSchilling og teamet hennes har forsket på 1300 pasienter for å finne ut hvor mange som har med følge når de går til en legetime. De har også sett på hvilken rolle - og eventuell påvirkning - en følgesvenn har.

I undersøkelsen kom de frem til at 3 av 10 pasienter tok med seg noen når de skulle til legen. I 16 prosent av tilfellene var følgesvennen med inn på selve undersøkelsesrommet. De som var med helt inn var til størst hjelp, konkluderer forskerne.

I 93 prosent av tilfellene var følgesvennen et familiemedlem. Blant årsakene som ble oppgitt for å ta med noen, nevnte pasientene alt fra hjelp til transport, til det å ha selskap og få følelsesmessig støtte.

Letter kommunikasjonenI undersøkelsen kom det også frem at følgesvennen ofte kan være med på å lette kommunikasjonen mellom doktor og pasient. Følgesvennen viste seg også å være viktig når det kom til å huske råd og instruksjoner fra legen. Følget hjalp også pasienten med å ta beslutninger, og gi uttrykk for egne bekymringer ovenfor legen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer