Smellfete banker

De siste ti årene har du gjort stadig mer av bankens jobb, og til og med betalt gebyrer for det. Nye tall viser, ikke overraskende, at dette har bankene tjent grovt på.

Publisert
Sist oppdatert

Resultatveksten har vært eventyrlig for banknæringen. Men spørsmålet er om det har vært like eventyrlig for bankkundene.

Tallenes tale er klar: Banknæringen hadde et resultat etter skatt på 13,5 milliarder i 2000, og i 1994 var resultatet bare på 6,5 milliarder. Resultatene har steget jevnt siden bankkrisen i 1991.

Kundene, altså vi, er de som har gitt bankene så høy fortjeneste Fordi vi i nettbank og minibank gjør jobben som bankene gjorde førLikevel betaler vi skyhøye gebyrerFå bruker de dyrere skranketjenesteneFølgelig er bankene mer effektivePå grunn av oss

Så hvorfor får ikke vi en større del av kaka?

Rentemargin

Finansnæringens Hovedorganisasjon forsvarer gebyrene og hevder at kundene får sin del:

"Den norske rentemarginen (bytteforholdet mellom innlåns- og utlånsrente) er blant de laveste i verden. Gjennom de siste årene har en gunstig rentemargin spart kundene for rundt 16 milliarder kroner i året, mens gebyrer har kostet dem rundt 4 milliarder i året".

Gebyrene har steget, men rentemarginen har falt de siste årene. Her har FNH rett. Folk med høye lån har tjent på dette. Men ser man på bankenes fortjeneste, ser man at de stikker av med mesteparten av effektiviseringsgevinsten selv. Dette unnlater FNH å nevne.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer