SMS-innkalling til pasientene

Universitetssykehuset Nord-Norge taper årlig ni millioner kroner på at pasienter ikke møter opp til timeavtale. Nå håper de å spare millioner ved å sende påminnelse via SMS og e-post.

Publisert
Sist oppdatert

Like over nyttår får de første pasientene påminnelse om timen de har på sykehuset via SMS, e-post eller per telefon.

Sykehuset regner med at den nye tjenesten kommer til å gi sykehuset en årlig merinntekt på 3,3 millioner kroner etter at investering og driftskostnader er tatt med i regnestykket.

De regner også med at ventetiden for en del pasienter vil reduseres.

- Bakgrunnen for at vi innfører denne tjenesten, er at det i løpet av året er mer enn 4.600 pasienter som ikke møter opp til poliklinske timer og over 2.300 som ikke møter opp til røntgen, sier rådgiver Hans-Magnar Pettersen til sykehusets nettsider.

Til sammen er det over 7.000 pasienter som ikke møter opp til de ulike timene som er booket på sykehuset, og så mange som 2.000 personer avbestiller sine timer så sent at de ulike avdelingene ikke får kalt inn de pasientene som står på venteliste.

- Mangel på oppmøte og for sen avbestilling utgjør vel ni millioner kroner i tapte inntekter per år, opplyser Hans-Magnar Pettersen.

Han forteller at to andre sykehus, henholdsvis i Bergen og på Sørlandet, allerede har testet ut det samme systemet som Universitetssykehuset i Nord-Norge nå tar i bruk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer