SMS-spammere svarer for seg

Men svaret er noe mangelfullt, sier Forbrukerombudet.

Publisert
Sist oppdatert

Nå har avsenderne av en SMS-reklame som ble klaget inn til Forbrukerombudet av over 60 forbrukere, endelig svart på tiltale og levert til Forbrukerombudet det de mener er bevis på at de har drevet lovlig markedsføring.

Forbrukerombudet har ikke gjort seg opp en mening om dokumentasjonen enda, men kan fortelle at noe av dokumentasjonen er mangelfull.

- Vi fikk dokumentasjon på tidspunkt og sted som samtykket hadde blitt gitt. Men vi fikk ikke dokumentasjon på hvordan samtykket hadde blitt gitt. Dette var noe vi ba spesifikt om, sier jurist i Forbrukerombudet, Merete Tollefsen til DinSide.

Brukte to samtykkedatabaser

Da mobileselskapet Mobildeal skulle kjøre en reklamekampanje på SMS, ansatte de Direkt Media til å gjøre jobben. Direkt Media gikk i den sammenheng inn i et samarbeid med selskapet Mobile Marketing (med brandnavnet Absolute Marketing) og et ungarsk selskap kalt WWTC.

Disse selskapene bidro med samtykkedatabaser som bestod av telefonnummere som SMS-reklamen skulle bli sendt til.

Selv om Forbrukerombudet bare har hatt direkte kontakt med Mobildeal i denne saken, kan de opplyse om at de har fått dokumentasjon fra både Mobile Marketing og WWTC.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer