Forbrukerombudet etterlyser bedre rutiner hos firmaer som sender ut sms-reklame til norske forbrukere. De reagerer etter at Lagersalgnorge.com sendte ut overtakserte sms til 150.000 nordmenn - som ikke hadde bedt om det.
Til nå har Forbrukerombudet mottatt rundt 350 klager på sms-ene fra Lagersalgnorge.com, fordi de har kostet mottakerne fem kroner å motta. Sms-en er reklame for nettsiden, og ingen av de klagende forbrukerne har samtykket til å motta sms-en og heller ingen av dem har et kundeforhold til Lagersalgnorge.com.
Les også: Dette selskapet sendte ulovlig spam i månedsvis
Boos Communcation AS har sendt ut meldingene for Lagersalgnorge.com, ifølge Forbrukerombudet.
Sms-ene har blitt sendt fra telefonnummeret 2242, som tilhører Carrot Communication AS. Forbrukerombudet har vært i kontakt med dem, og de bekrefter at de har oversikt over numrene som har mottatt sms.
DinSide har skrevet om spam-sms flere ganger tidligere. Her kan du lese om Nor Finans, som sendte Sverre Soløy over ti spam-sms på en helg.
De svekker tilliten
Det er mobiloperatørene som er pliktige å refundere tap ved sms-svindel, og Forbrukerombudet har fått beskjed om at ikke alle operatørene har fulgt opp dette kravet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger