– I det siste har vi opplevd at svindlere ringer under dekke av å være fra Politiet, Økokrim, banken eller andre seriøse aktører. Mens samtalen pågår ber svindlerne om at du identifisere deg med BankID på din egen PC eller mobilbank. I slike tilfeller er det viktig at du ikke godkjenner BankID-forespørselen på din egen enhet.
Det sier Siv Stenseth, konserndirektør kommunikasjon og samfunn i Sparebank 1 Østlandet.
Flere forsøk – flere metoder
Spesielt pleier det å være mer svindel rundt høytider, ferier og hendelser som skatteoppgjøret, og de siste ukene har banken merket økt svindelaktivitet, der også metodene stadig blir flere.
Og slik svindel forekommer ikke bare via falske SMS-meldinger. Mange svindlere ringer opp ofrene og utgir seg for å være en som nettopp skal redde dem fra å bli svindlet, men som da er ute etter påloggingsinformasjonen til offeret slik at de kan logge på i nettbanken og tømme kontoen for penger.
Ikke gjør dette
– Regelen er at du aldri må trykke «godta» på pålogginger og autorisasjonsforespørsler, dersom du ikke selv har startet påloggingen. Avslutt da samtalen og ta kontakt med den ekte banken din eller politiet, råder Stenseth.
Hun råder også til å ta kontakt med banken så fort som mulig dersom du mistenker at du har blitt svindlet, og oppfordrer folk som har opplevd dette til å anmelde det til politiet.
– Og snakk gjerne om svindel med dine eldre, oppfordrer hun.
Tidligere har vi sett at enkelte svindlere sikter seg ut eldre ofre ved å søke i telefondatabaser etter navn som var populære for 80–90 år siden, men som ikke er så mye brukt i dag. Denne typen svindel har fått kallenavnet «Olga-svindel» – en av den skal nå opp i Høyesterett.