Finans- og miljøkrisen verden over endrer adferden vår og gir nye statussymboler, skriver Dagens Næringsliv i dag. Nå vil vi ha nøkternt dagligliv, gjenbruk og lokal og enkel mat, viser en fersk trendanalyse.
Miljø- og finanskrise får oss til å kjøpe produkter som varer lenge, enten det gjelder møbler, klær, kjøkkenutstyr eller sykler. 2009 blir året nordmenn vraker mange av dagens statussymboler. Nøkternhet og sosialt ansvar kommer til å fortrenge vilt forbruk, skriver DN.
Dette blir "harry"
Flere produkter og holdninger blir "harry", ifølge ferske analyser gjort av trend- og innovasjonsbyrået Bengal AS.
De store SUVene blir trukket frem som eksempler på hva som vil være "harry" i fremtiden.
- Vi er ferdig med å konkurrere om å ha mest i banken. Økonomiske nedgangstider gir grobunn for verdimessig oppgang, sier Marius Jensen i Bengal AS til Dagens Næringsliv.
Ifølge undersøkelsen vil vi få en gryende reaksjon mot de siste årenes forbruksmønster. Nå vil vi heller dyrke kjerneverdier, komme tilbake til naturen og velge kvalitet versus kvantitet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger