DinSide har i mange år fortalt hvordan angrerettloven i praksis gir alle nettbutikk-kunder «åpne kjøp». Loven gir deg muligheten til å bestille, motta, åpne og prøve et produkt, for så å sende det tilbake og få pengene tilbake.
Men går alt etter planen, får Norge innen 13. juni en ny angrerettlov. Forslaget er ferdig skrevet, og blir trolig godkjent i stortinget innen fristen.
Det meste er ganske likt, som at angrefristen fortsatt er 14 dager etter å ha mottatt varen eller tjenesten, og kun gjelder fjernsalg og salg utenfor faste lokaler, for eksempel ved nettsalg.
Men mye er også nytt. Og spørsmålet er om den nye loven er godt eller dårlig nytt for deg som kunde.
Positivt:
Samme angrerett i Europa
En ny utgave av «lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler», kort kalt angrerettloven, kommer som et ledd i innføringen av EUs nye forbrukerrettighetsdirektiv.
Da dette er et «totalharmonisert» direktiv, må alle EU- og EØS-land tilpasse sine egne lover for å oppfylle direktivets krav.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger