Snart kommer 1.700 nye varer i butikken

Snart slippes hundrevis av nye varer i dagligvarebutikken. Her er noen av de nye varene.

NYTT I BUTIKKEN: I februar kommer det 1.700 nye varer i dagligvarebutikkene. Her er noen av nyhetene. Foto: PRODUSENTENE/KRISTIN SØRDAL
NYTT I BUTIKKEN: I februar kommer det 1.700 nye varer i dagligvarebutikkene. Her er noen av nyhetene. Foto: PRODUSENTENE/KRISTIN SØRDAL Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tre ganger i året er det vareslipp i norske dagligvarebutikker. Da sendes hundrevis av nye produkter ut i butikkene. Dette er både helt nye produkter, allerede eksisterende produkter som er pusset på, og gamle produkter som har fått ny emballasje.

Årets første vareslipp er i uke 8, altså fra mandag 17. februar.

Ifølge Dagligvareleverandørenes forening (DLF) er det rundt 1.700 nye produkter som da rulles ut på markedet. Samtidig er det også flere produkter som fases ut.

- Som hovedregel oppfatter jeg at sortimentsbredden ikke øker, det vil si at når ett produkt kommer inn, må et annet ut, skriver Thomas Weihe i DLF i en epost til DinSide.

Du kan se noen av nyhetene nedenfor.

Alle nyhetene kommer samtidig

Vareslippet er felles for hele bransjen, og tidspunktene for dette er regulert i en egen standard, satt av bransjen selv.

Noe av bakgrunnen for de felles datoene for produktslipp, er å bidra til færre tomme hyller, og for å unngå unødvendige kostnader, retur og «ukurans», det vil si varer som ikke kan brukes.

Vi har vært i kontakt med mange av leverandørene og produsentene som har nye produkter som snart skal rulles ut, og kan vise deg noe av det du snart kan finne i butikkhyllene. Vi gjør oppmerksom på at dette kun er noeav det som kommer.


I ukene som kommer vil du kunne lese om flere produktnyheter, og vi vil også teste endel av nyhetene etterhvert.

Les også: En familie på fire kaster mat for 10.000 kroner hvert år

Nytt år = sunne nyheter

Lars Marius Lauten, Merkevaredirektør i Mills DA, sier til DinSide at begynnelsen av året pleier preges av sunnhetsfokus, både i media- og i handlemønsteret til nordmenn. Februarlanseringene er derfor som regel er fylt av produkter med en sunn profil.

- Slik er det også i år, og vi ser at de ekstreme lavkarbotrendene heldigvis er i ferd med å snu. I år oppleves det som om folk er blitt mer bevisste, spesielt når det gjelder fettkvalitet, som vi i Mills er spesielt opptatt av. Vi tror på en utvikling der varegrupper med gunstig umettet fett vinner terreng foran kategorier med mye mettet fett, som var populært mens lavkarbotrenden herjet på sitt sterkeste. I tillegg ser vi at det stadig kommer lanseringer med produkter med redusert sukkerinnhold. Dette er trender som kommer den norske forbrukers helse til gode, uttaler Lauten til DinSide.

Fjordland bekrefter sunnhetstrenden overfor DinSide, og sier at de ser at dette blir stadig viktigere for forbrukerne.

De sier også at behovet for enkle løsninger øker, at grøt fortsetter å være trendy, og at norske råvarer og lokale spesialiteter er populært. Skumle tilsetningsstoffer er også på vei bort.

Flere og flere produsenter fjerner også den usunne og miljøbelastende palmeoljen fra matvarene, selv om dette fremdeles henger igjen hos flere. Du kan selv sjekke hvordan det er med ditt favorittprodukt, ved hjelp av Regnskogfondets palmeoljeguide. (Klikk her for å gå direkte til palmeoljeguiden.)

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer