Om strømleverandøren har sagt opp avtalen, får du såkalt leveringspliktig strøm fra nettselskapet til høyere pris.
Dersom denne misligholdes, kan du i verste fall miste strømmen nå som våren er i anmarsj.

Strømstøtten forlenges
Inngripende
Dette bekreftes av seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Han håper imidlertid at selskapene er edruelige med å bruke dette virkemiddelet, spesielt med de strømprisene vi har nå.
– Dette er voldsomt inngripende for folk, og vi håper at de gir folk tid og anledning til å gjøre opp for seg, sier han til DinSide.
Krever vesentlig mislighold
Strømselskapenes åpning for å stenge av strømmen er nedfelt i forbrukerkjøpslovens paragraf 48a.
Iversen påpeker at det da skal foreligge et vesentlig mislighold:
– Det holder ikke å ha glemt av én regning.
– Stigmatiserende
Han poengterer at dersom målet er å få inn pengene fra folk, så blir det ikke lettere for dem hvis de må drive en husholdning uten strøm.
– Det er også sosiale aspekter som spiller inn her. Tenk om barna har med venner hjem fra skolen, og så er det ikke strøm i huset. Det er stigmatiserende, påpeker Iversen.

- Kan velte privatøkonomien
Du kan klage
Han forteller videre at de får mange henvendelser om strøm i disse tider.
– Heldigvis er det ikke mange henvendelser om stenging, men vi hører av og til om personer som ikke kvalifiserer til sosialhjelp, og hvis de må velge mellom strømregning og huslån, så droppes ofte strømregninga, sier Iversen.
Hvis du er uenig i grunnlaget for stengingen, kan du også klage til Elklagenemda. Den er opprettet etter avtale mellom Energi Norge og Forbrukerrådet.

Strømfelle: Kan bli svindyrt
– Strekker seg langt
Elvia er sammenslåingen av Eidsiva Nett og Hafslund Nett. De forsyner rundt to millioner nordmenn med strøm.
Kommunikasjonssjef Morten Schau, forteller at 350 av deres kunder som mottar leveringspliktig strøm nå står i fare for å få kuttet strømmen
Han forteller at selskapet strekker seg langt for å unngå dette.
– Det sitter langt inne å stenge strømmen, og det er ikke noe vi ønsker å gjøre, understreker han overfor DinSide.
For å kunne «kvalifisere» for å miste strømmen, må du hos Elvia ha minimum 3000 kroner utestående, eller tre fakturaer. Det går minst fire uker fra stengevarsel til kunden eventuelt mister strømmen. I denne perioden, vil kunden motta flere brev og SMS-er.
– Vi forsøker også å nå kunden via telefon, sier Schau.