Snustabbe kostet 11 000: - Fikk panikk

Det gikk skeis da Therese Løvik (31) skulle bestille snus fra nettbutikken hun har vært abonnent på i mange år.

SNUSSJOKK: Alt gikk ikke etter planen da Therese Løvik hadde fått lønn og skulle bestille seg snus. Foto: Privat
SNUSSJOKK: Alt gikk ikke etter planen da Therese Løvik hadde fått lønn og skulle bestille seg snus. Foto: Privat Vis mer
Publisert

I desember fikk Therese Løvik lønn tidligere enn vanlig, og brukte dermed anledningen til å legge inn en bestilling på snus.com - en nettside hun er godt kjent med.

Løvik har nemlig vært abonnent der i mange år, og pleier vanligvis å få tilsendt snus automatisk den 12. hver måned. 12. desember hadde hun imidlertid ikke penger, og la derfor inn en bestilling noe seinere, nærmere bestemt 20. desember.

- Det kom opp spørsmål om jeg ønsket å fullføre bestillingen, og jeg trykket «ja», men så skjedde det ikke noe mer. Det kom ikke opp en side med ordrebekreftelse, fortalte Løvik til TV 2, som omtalte saken først.

Hun trodde at nettsida hengte seg opp, og trakk derfor «ja» flere ganger - fortsatt uten å få en ordrebekreftelse.

- Etter hvert lastet jeg siden opp på nytt og da så det ut som at bestillingen gikk gjennom, forklarer Løvik til DinSide.

Hun tenkte ikke noe mer over det og dro på Vinmonopolet for å handle inn til jul.

- Kortet mitt ble avvist da jeg skulle betale og jeg skjønte ingenting, for jeg hadde jo nettopp fått lønn. Jeg gikk derfor inn på nettbanken og så at jeg hadde blitt trukket 11 000 kroner for snusen, forteller 31-åringen.

Avvist i kassa

Siden Løvik abonnerte på nettsida, var kortinformasjonen lagt inn i profilen hennes. Hver gang hun trakk «ja» til å fullføre bestillingen, ble det altså gjort et nytt trekk på 2271,50 kroner.

Pengene ble dermed trukket helt til det ikke var noe igjen på kontoen.

SJOKKSUM: 31-åringen endte opp med å betale 9086 kroner mer enn planlagt. Skjermbilde: Privat
SJOKKSUM: 31-åringen endte opp med å betale 9086 kroner mer enn planlagt. Skjermbilde: Privat Vis mer

- Jeg fikk panikk, for jeg sto i kassa og skulle betale for noe også ble kortet mitt avvist.

Men, hun fikk betalt for varene på Vinmonopolet.

- Jeg hadde satt av litt penger på en annen konto da jeg fikk lønn, og hadde derfor litt å gå på. Så det var litt hell i uhell at det ikke var hele lønna som gikk, forteller 31-åringen.

- Men man må bare le av det for det å greie å bestille snus for 11 000 kroner rett før jul er litt komisk. Det måtte jo skje, sier Løvik lattermild.

Les svaret til snus.com lenger ned i saken.

Skulle ha 30 - fikk 150

31-åringen sier hun prøvde å ringe snus.com etter handleturen, men kom ikke gjennom grunnet stengt telefon. Hun sendte derfor en e-post samme kveld, og ringte på nytt med en gang de åpnet dagen etter, forteller hun.

- Men innen jeg fikk tak i dem, var pakken allerede sendt. De ordnet returetikett slik at jeg kunne sende det jeg ikke skulle ha tilbake med en gang jeg mottok det.

På grunn av jula og helligdagene som fulgte med, tok det lengre tid før pakken var hos henne.

- Jeg skulle ha 30 snusbokser, men endte altså opp med 150 istedenfor, forteller Løvik.

Hun sier hun forstår at regler er regler, og at nettbutikken ikke kan gi pengene tilbake før pakken er hos dem. 31-åringen forteller at hun likevel spurte om hun kunne få halvparten av pengene da pakken var returnert, samt den andre halvparten når den er mottatt.

- Jeg håpet på litt medlidenhet før jul. Kundeservice sa at de skulle sjekke om det gikk, men så hørte jeg ikke noe mer, forteller Løvik.

ØKER: Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2024 at avgiftene på tobakk og alkohol skal øke. Dette sier forbrukerøkonom i Storebrand, Cecilie Tvetenstrand. Reporter: Anabelle Bruun Vis mer

Fikk nedslående beskjed

Hun sier hun returnerte pakken med de 120 snusboksene hun ikke trengte med en gang hun mottok den fra snus.com.

Returen ble registrert dagen etter, 29. desember hos Posten.

- Jeg ringte dem da jeg sto på postkontoret 28. desember og sa at pakken var levert. Så spurte jeg om de kunne returnere pengene så fort sporingen kom opp i postappen. Men jeg fikk beskjed om at de ikke kunne spore pakken, og kunne dermed ikke gjøre noe før pakken var hos dem, forteller Løvik.

Skjermbilde: Privat
Skjermbilde: Privat Vis mer

På spørsmål om hun fikk handlet inn alt til jul før kontoen ble tømt, svarer 31-åringen:

- Nei, absolutt ikke. Det var egentlig det som sto på agendaen. Jeg var glad for at jeg oppdaget det på Vinmonopolet, framfor på matbutikken med full handlevogn. Det ble ikke den ekstra kosen i jula med ekstra god mat, jeg kunne ikke ta meg råd til det.

Nådde ikke fram

Over to uker seinere, mandag 15. januar, sier Løvik at hun verken hadde hørt noe mer fra nettbutikken eller fått pengene sine tilbake.

- Jeg ringte og spurte om hvorfor jeg fortsatt ikke hadde fått pengene mine tilbake, og fikk beskjed om at de fortsatt ikke hadde mottatt pakken.

Deretter ringte hun Posten, som bekreftet at pakken var levert.

- Da sa snus.com at de sikkert ikke hadde skannet pakken, og fikk beskjed om å ringe tilbake fredag.

Og det gjorde Løvik - uten hell.

- Jeg ringte flere ganger, på forskjellige tidspunkt, men samtalen ble bare avsluttet uten at det kom ringelyd en gang.

Hun sendte derfor en e-post der hun forklarte situasjon. Heller ikke den fikk hun svar på med en gang, hevder Løvik, som sier hun har sagt opp abonnementet.

- Ikke mottatt varene

Kommunikasjonssjef Markus Lindblad forteller at snus.com har i en måned nå hatt dialog med en lojal og høyt verdsatt kunde som selv oppdaterte snusabonnementet og ved et uhell doblet snusbestillingen.

- Vi sendte tidlig ut informasjon om hvordan man skal returnere produktene for å få beløpet refundert. Tidligere har vi refundert beløpet for returer når vi har mottatt returen på vårt lager. I dette tilfellet har vi ennå ikke mottatt varene tilbake på vårt lager, forklarer han til DinSide.

Lindblad forteller at de via e-post oppfordret kunden til å ringe dem for å løse saken.

- Dessverre har vi ikke sett noen ubesvarte anrop fra kunden i vår anropslogg, sier kommunikasjonssjefen.

- Etter årsskiftet har vi fått tillit til å levere snus til mange nye kunder fra snus.com, så vår norske kundeservice har hatt mer å gjøre enn vanlig. Men vi ser alle kunder som har forsøkt å nå oss og ikke har kommet gjennom, og følger også opp disse sakene, utdyper han.

Lindblad forteller at problemet nå er løst, og at refusjonen er foretatt.

- Beløpet skal være på kundens konto innen 1–5 dager, mest sannsynlig mot slutten av denne uka.

FORSØPLING: Seks ulike renseanlegg har blitt sjekket for forsøpling, de fant blant annet tamponger, snus og fiberkluter. Noe av grunnen til dette er at man bruker toalettet som avfallsbøtte. Foto: Mepex / NTB Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer